جمعه ٣٠ مهر ١٤٠٠ فارسي|English
 
 
صفحه اصلی|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
Title
iran
Gallery is Empty!
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
NewsletterSignup
نام :   
ایمیل :   


  چاپ        ارسال به دوست

برگزاری وبینار گفت‌وگوی میان ادیان بین اندیشمندان ایرانی و اسپانیایی

به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، وبینار گفت‌وگوی میان ادیان بین اندیشمندان ایرانی و اسپانیایی برگزار و زندگی عرفای مسلمان و مسیحی از زاویه زیست اخلاقی بررسی شد.

در این جلسه که به صورت برخط انجام شد، سه اندیشمند و استاد دانشگاه از ایران و سه استاد دانشگاه عرفان شهر آویلا به بیان سخنانی درباره عرفای مسلمان و مسیحی پرداختند و زندگی آنها را از زاویه زیست اخلاقی مورد بحث و تحلیل قرار دادند.

«حسن بلخاری» رییس  انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، «سید علی اصغر میرباقری فرد» رییس  انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی و «حامد ناجی» استاد دانشگاه اصفهان از سمت ایران و آقایان «یرزی جوانسوکی» دکتر الهیات و استاد دانشگاه آویلا، «خاویر فرانچسکو فرمین» رییس  دانشگاه عرفان آویلا و « رمولو کوارتاس» معاون این دانشگاه در طرف اسپانیایی سخنرانان این جلسه بودند.

در ابتدای جلسه و در بخش افتتاحیه نشست، بلخاری ابراز امیدواری کرد در نخستین تجربه گفتگو با دانشمندان اسپانیایی با توجه به تقریب معنوی و عرفانی و کلامی و اخلاقی و حکمی که میان ما و جهان مسیحیت وجود دارد نتیجه به گونه ای باشد که در آینده هم به شکل حضوری و هم به صورت دنباله دار بتوانیم این مباحث را ادامه دهیم.

محمد مهدی احمدی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنانی، گفت: اخلاق از مهم ترین حاجات آدمیان به دین است. از همین رو شایسته است در جامعه‌ای که عمده مردم به ادیان آسمانی و الهی اعتقاد دارند، آموزگاران آن جامعه به این موضوع اهمیت دهند چون رکن رکین در تمام ادیان الهی به ویژه اسلام و مسیحیت اخلاق است لذا اخلاقی زیستن از شاخص‌های زیست مؤمنانه است که محور زیستن مؤمنانه تقوا است.

وی اهمیت تقوا در جامعه دینی بیان کرد: ما آدمیان احتیاج به ترازو داریم که خودمان را محک زنیم و خویشتن خویش را مورد ارزیابی قرار دهیم تا از این طریق منزلت خودمان را بسنجیم. در فرهنگ ماتریالیسم مدرن که بر اساس سرمایه داری شکل گرفته ارزش پول است. ارزش خودشان را با پول ارزیابی می‌کنند یا در دوران قبل از مدرن شاخص ارزیابی و سنجش آدمیان پول نبود بلکه شرافت خون بود. اما قرآن به ما می‌فرماید: ان اکرمکم عندالله اتقاکم. احمدی در توضیح و تبیین مساله تقوا و نسبت آن با اخلاق گفت در این آیه که پیام مهم خداوند است اولاً اینکه معیار سنجش تقواست، هر که تقوایش بیشتر منزلتش بیشتر. گرامی ترین شما نزد خدا با تقوا ترین شما هستند تقوا همان کنترل نفس است در مقابل آسیب‌هایی که شخصیت بشری را تخریب می‌کند.

احمدی همچنین، افزود: در این نشست علمی ما از سبک زندگی و زیست مؤمنانه عرفا بعنوان الگو استفاده می‌کنیم تا بتوانیم زیست مؤمنانه‌ای داشته باشیم و جامعه‌ای که زندگی شرافتمندانه‌ای داشته باشد، جامعه رشد یافته و موفقی خواهد بود.

در ادامه جلسه، خاویر سانچو فرمین، رییس  دانشگاه عرفان آویلا نیز ابراز امیدواری کرد این نشست برای هر دو طرف مفید باشد و شناخت زیست عرفای مسیحی و مسلمان به آنچه انسان امروز به عنوان الگو برای زندگی سعادتمند نیاز دارد کمک کند.

در آخرین بخش از مراسم افتتاحیه، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد مهدی تسخیری، رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنان خود ضمن معرفی مرکز تحت مدیریتش به عنوان متولی رسمی کشور در انجام گفتگوهای دینی با شخصیت‌ها و مراکز مهم دینی جهان گفت که در این زمینه گام‌های ارزشمندی برداشته شده است.

وی اظهار کرد: عرفان اسلامی با عقل و خرد در تعارض و تضاد نیست و یک عارف شیعه در اوج شکوفایی عقل و خرد به مقام شهود و عرفان دست می یابد. همچنین در عرفان اسلامی افراط و تفریط در هیچ زمینه ای وجود ندارد. رییس  مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ ها گفت زیست اخلاقی مدارا گونه عرفای بزرگ ناشی از تاسی به انسانی کامل چون پیامبر اکرم است که همه حوزه های علمی و عملی را بر اساس اخلاق بنا نمود به گونه ای که این زیست در نهایت انسان را به جایی می رساند که که جز خدا چیزی نبیند و آنگونه که یعسوب العرفا علی ابن ابی طالب می فرمایند: «ما رایت شیئا الا و رایت الله قبله و بعده و معه و فیه».

بخش ارائه مقالات با شش سخنرانی

حسن بلخاری، سخنان خود را با موضوع «زیست اخلاقی از منظر ابن عربی» ارائه کرد. رییس  انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: کلام و نظر ابن عربی در باب اخلاق و زیستن اخلاقی ، بسیار جامع و مفصل است و اگر بگوییم وی در تمامی آثار خویش مهم‌ترین اصل مباحثات خود را تبیین جایگاه اخلاقی انسان قرار داده، اغراق نکرده‌ایم و این شاید متأثر از این کلام پیامبر اسلام باشد که فرمودند: من برای تکمیل مکارم اخلاق برگزیده شده‌ام از دیدگاه ابن‌عربی، اخلاق نه از حوزه نظر که از قلمرو عمل آغاز می‌شود. به عبارتی ابن‌ عربی، زیستن اخلاقی یا اخلاقی بودن انسان را اول و بالذات یک امر عملی می‌داند و نه یک امر نظری که دستاورد آن غرقه شدن در مباحث نظری است که هیچگاه پایانی ندارد. این بدان معناست که از منظر او، زیست اخلاقی، محور و بنیاد است نه فربه ی نظری در حوزه اخلاق و این مساله بسیار مهمی است.

استاد دانشگاه تهران بیان کرد:از دیدگاه ابن‌ عربی، کسی که سیر زیستن بر بنیاد اخلاق را از عمل آغاز نموده و در این راه با نیّت خالص طی مسیر نماید مبدّل به رجل الهی یا مرد خدا می‌شود. مرد خدا از دیدگاه او، کسی است که بر نفسِ خویش حاکم بوده یا به تعبیری بر آن سلطنت دارد. وی این‌گونه مردان را دو دسته می‌داند گروهی که سلطنت مطلقه بر نفس خویش دارند و به جایی رسیده‌اند که حقیقت را به عینه مشاهده می‌نمایند و گروهی که حکومت مطلقه بر نفس خویش ندارند اما از طریق انجام اوامر الهی و عدم انجام نواهی او به ملاقات حق در قیامت نائل می‌شوند. از دیدگاه ابن عربی،  هردو گروه بر بنیاد زیست اخلاقی به این جایگاه و مقام رسیده‌اند.

بلخاری در پایان سخنانش، تأکید کرد: نکته مهم در آرای ابن‌ عربی و دیگر عرفای مسلمان، در زیستن اخلاقی حرکت از جسم به نفس و سپس روح است. انسان ابتدا باید در مقام جسم، رذائل اخلاقی را از خود دور نگاه داشته و سعی وسیع و بلیغ نماید در دام شهوات و هواهای نفسانی اسیر نگردد. اگر چنین اسارتی رخ دهد نفس نیز آلوده می‌گردد و این آلودگی سبب رنج و عُسرت روح می‌شود. این بدان معناست که صحت و سلامت روح بستگی کامل به رعایت مسائل اخلاقی و تلاش در نیل به مکارم اخلاقی دارد.

پس از آن، جرزی نواجووسکی با موضوع « سانتا ترزا د خسوس: عرفانی بر مبنای ارزش‌های اخلاقی» سخنرانی کرد. نواجووسکی که اصالتا اهل لهستان است و به تدریس الهیات مسیحی در دانشگاه آویلا اشتغال دارد سخنان خود را درباره عارف مسیحی سانتا ترزا اینگونه آغاز کرد: ترزا سانچز د سپدا د آویلا ای آئومادا یا سانتا ترزای مسیح، در سال 1515 در آویلا به دنیا آمد و در سال 1582 در آلبا د تورمس (سالامانکا) درگذشت.

سانتا ترزا به دلیل تجارب شخصی خود در ارتباط با خدا، کارهای مکتوب او و صومعه های بنیانگذاری شده توسط وی، یکی از برجسته ترین چهره های عرفان غربی مسیحی به شمار می رود. او زنی است که به لطف ارتباط مستقیم و تجربی با خداوند وارد حرم راز الهی شد و بخشی از آن را برای ما آشکار ساخت. سانتا ترزا بی شک، همان طور که نوشته های او و دختران و پسران روحانی اش گواهی می دهند، یک عارف و یک مفسر رموز دینی منحصر به فرد است. 

نواجووسکی در ادامه تمرکز خود را بر سه محور اصلی زندگی اخلاقی و عرفانی سانتا ترزا قرار داد و گفت شاید یکی از مهمترین رازها این باشد که آثار او بر اساس ارزشهای انسانی و معنوی ساخته شده اند که از ازل برای همه بشریت معتبر بوده اند. عشق ، آزادی و حقیقت سه ارزش اساسی در سیستم معنوی او و پایه و اساس سبک زندگی جدید برای شخص دعا کننده هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازم.

استاد دانشگاه عرفان آویلا در توضیح و تبیین این سه ارزش بنیادین در تفکر عرفانی سانتا ترزا گفت: اولین قسمت اثر او به نام راه کمال به تبیین عشق، آزادی و حقیقت که به اعتقاد ترزا سه واقعیت اساسی و بنیادی برای زندگی در نیایش و به ویژه برای زندگی مراقبه ای هستند، اختصاص یافته است. این سه واقعیت عشق به دیگران، رها کردن که همان آزادی است و فروتنی هستند که به تعبیر سانتا ترزا گام برداشتن در حقیقت است. به همین ترتیب ، آنها سه واقعیت بشری در سطح جهان هستند که بنیان هر جامعه و وجود هر انسانی را تشکیل می دهند. عشقی که او برای جامعه جدید و جوان در حال شروع پیشنهاد می کند یک عشق ناب و معنوی است. آن عشقی که منفعت جویی و خودخواهی در آن جایی ندارند. این عشق معنوی را باید با کارهای عینی باثبات رساند. این عشق همان رفتار انسانی است که در سرنوشت شخص دیگری شریک می شود، از شادی دیگران خوشحال می شود و از رنج دیگران رنج می برد. عشق معنوی موقت نیست بلکه راه آن رو به سوی ابدیت گشوده است.

وی مطرح کرد: دومین واقعیت یا ارزش بنیادی آن چیزی است که ترزا رها کردن می نامد و همان آزاد شدن از قید و بندهای روابط، ارتباطات و وابستگی هایی است که بر سر راه کمال بشری و معنوی مانع می شوند. در نهایت، می بینیم که رها کردن همان آزادی است.

نواجووسکی در پایان سخنان خود عرفان ترزایی را اینگونه جمع بندی نمود: تجربه عمیق سانتا ترزای عیسی از خداوند در پیچ و خم زندگی مورد تأیید قرار گرفته است. ارزش‌های انسانی چنانچه با ایمان به خدا همراه باشند، به کیفیت و عمق زندگی انسان کمک بزرگی می کنند. اولین گام در سیستم معنوی ترزایی‌ها عشق ورزیدن عمیق به یکدیگر است که با آموزش و حساس سازی فرد دعا کننده در ارتباط با مردم تحقق می یابد. دومین گام در عرفان ترزایی، رها کردن و جدا شدن است که منشا آزادی برای انسان است. آخرین ارزش بنیادی در این سیستم تواضع و فروتنی است که انسان را از درون پالایش و تصفیه می کند.

وی یادآور شد: به روز بودن و جذابیت پیشنهاد معنوی سانتا ترزا ناشی از تجربه خاص او از ارزش‌های انسانی با محوریت خداست. عشق، رهایی و فروتنی در پیشنهاد ترزایی ها برای مسافر این جهان همچون قطب نما هستند و کیفیت روابط انسانی و رابطه با خدا را تعریف می کنند.

سخنران بعدی، سید علی‌ اصغر میرباقری، رییس  انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی در بحث خود در مورد سنت عرفانی فرید الدین عطار نیشابوری، ابتدا مقدمه مفصلی را در تبیین مساله سنت عرفانی در پژوهش های آکادمیک بیان کرد.

وی گفت: در پژوهش‌های عرفانی ضرورت دارد اختلاف دیدگاه عرفا هم در اصول و مبانی و هم فروع در کانون توجه قرار گیرد؛ بر این اساس می‌توان الگویی تحقیقی پیشنهاد کرد که بر اساس آن این امکان فراهم شود که به صورت علمی و دقیق تبیین گردد که هر عارفی به چه اصول و مبانی پایبند است؛ این الگو، الگوی سنت عرفانی می خوانیم و از طرف دیگر می‌توان الگویی به دست داد که بر مبنای آن شیوه و مشی عرفانی عارفان را در فروع بررسی و تحلیل کرد. این الگو را الگوی مشرب عرفانی می‌نامیم. در پژوهشهایی که برای تحلیل منظومه فکری و بینش عرفانی هر عارفی انجام می گیرد این ضرورت وجود دارد که هم سنت و هم مشرب عرفانی او تبیین شود البته بدان سبب که فروع عرفانی تحت شعاع اصول و مبانی قرار دارد تعیین سنت عرفانی مقدم بر تعیین مشرب عرفانی است.

فرانسیسکو خاویر سانچو فرمین، رییس دانشگاه عرفان آویلا سخنران بعدی این جلسه بود. او سخنان خود را با موضوع «زندگی عرفانی ادیت اشتاین» ارائه داد. سانچو فرمین ابتدا مروری بر زندگی پر حادثه و پر از مصیبتی که این عارف یهودی-مسیحی از سر گذراند اشاره کرد و سپس به بیان جوهر اصلی عرفان او پرداخت.

وی مطرح کرد: ادیت اشتاین بر نیاز به درک یک حقیقت عینی متمرکز شد و خدا را به شکل واقعیتی دید که به وجود انسان معنی و ارزش می بخشد. عملاً این روند حیاتی کشف بزرگ ادیت را برجسته می کند. این کشف آن است که انسان به خدا احتیاج دارد تا انسان واقعی شود، تا ارزشهای واقعی را که او را انسانی می کنند به طور واقعی درک کند و بتواند مطابق قلب خدا جامعه ای عادلانه و دلسوز بسازد. از نظر ادیت اشتاین، این جستجو مجموعه ای از ارزشهای اخلاقی و انسان شناختی ضروری برای رشد انسان در راستای تحقق پروژه خدا را نشان داد.

حامد ناجی، استاد دانشگاه اصفهان آخرین سخنران ایرانی این وبینار بود. موضوع ارائه شده توسط وی، «زندگی و آرای عرفانی سید حیدر آملی» عارف شیعی ایرانی بود.

ناجی با اشاره به جایگاه سید حیدر آملی در عرفان ایرانی اسلامی گفت: وی بر این باور است که تمام آموزه های دینی اعم از اصول دین و فروع دین دارای ساحت های مختلفی می باشند که بایستی هر دین ورزی  از ساحت ظاهر  به ساحت باطن حرکت نماید و غایت مسیر دینداری خود را برای خویش ترسیم کند؛ از همین رو وی با توجه به متون دینی خوانشی نوین از اصول دین و فروع دین عرضه می نماید که در طی آن شخص با حرکت در این ساحت ها به تقویت ایمان و شهود خویش همت می گمارد تا آنکه به لقای الهی رسد.

استاد دانشگاه اصفهان در تبیین محورهای اصلی عرفان سید حیدر آملی بیان کرد: سید حیدر بر اساس آموزه ای رایج در تفکر شیعی و تفکر اسلامی بر این باور است که ما در طول تفکر خودمان با سه رکن اساسی روبرو هستیم: شریعت و طریقت و حقیقت.

رمولو کوارتاس، معاون دانشگاه عرفان آویلا سخنان خود را حول شخصیت «خوان دلا کروز» قرار داد. کوارتاس مروری بر زندگی این عارف بزرگ اسپانیایی کرد و سپس به بیان ویژگی‌های نگاه عرفانی او پرداخت.

پایان بندی سخنان رومولو کوارتاس به تلاش برای ارائه تصویری از جانمایه تفکر عرفانی خوان دلا کروز بود.

در بخش پایان بندی مراسم، بلخاری، رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ابراز امیدواری کرد چنین گفت‌وگوهایی در آینده نیز ادامه پیدا کند؛ چرا که سعادت بشر در گرو چنین گفتگوهایی است و می‌تواند صلح و آرامش جهانی را برای بشر به ارمغان بیاورد.

احمدی، رایزن فرهنگی کشورماندر اسپانیا از اساتید برجسته دانشگاه آویلا تشکر کرد و گفت: این جلسه می‌تواند نخستین قدم برای طی کردن مسیری در آینده با همراهی و گفت و گوی میان این دو دین بزرگ الهی باشد.

گفتنی است؛ ترجمه سخنان شرکت کنندگان ایرانی را خواکین رودریگز بر عهده داشت و ترجمه سخنان شرکت کنندگان اسپانیایی این جلسه بر عهده خانم کبری ولدخانی بود.


١٤:٣٣ - دوشنبه ٢٤ خرداد ١٤٠٠    /    شماره : ٧٧٠٢٩٤    /    تعداد نمایش : ٢٥٩


امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
banners
فصلنامه گفتگو شماره دو زمستان 1393

فصلنامه گفتگو، بهار 1393

مجله خبري گفتگوي اديان و تمدن ها

مجموعه مقالات

ديالوگ 5

ديالوگ 6
vote
نظرسنجي غير فعال مي باشد
UsersStats
Visitorsofpage: 123230
Visitorsofday : 204
Visitorsofpage : 1809227
Onlinevisitors : 2
PageLoad : 2.1941

صفحه اصلی|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت