شنبه ٠٣ مهر ١٤٠٠ فارسي|English
 
 
صفحه اصلی|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
Title
iran
Gallery is Empty!
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
NewsletterSignup
نام :   
ایمیل :   


  چاپ        ارسال به دوست

برگزاری وبینار هفتمین دور گفتگوهای اسلام و مسیحیت ، میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فیلیپین

چالشها و چشم اندازهای گفتگوی دینی و همکاری های چند جانبه با تاکید بر موضوع سلامت انسان در ایام فراگیری کرونا

 

در این دور از گفتگوها که بعلت تداوم کرونا و محدودیتهای ناشی از آن ، به صورت آنلاین در بستر زوم انجام شد، شخصیت ها، صاحبنظران و اساتید از جمهوری اسلامی ایران و کلیسای کاتولیک فیلیپین شرکت نموده و هر یک به نوبه خود دیدگاهها و ملاحظات خود را در زمینه های مختلف و مرتبط با عنوان نشست بیان کردند.

برنامه با مقدمه کوتاه آقای دکتر " بای بادو" استاد الهیات دانشگاه سانتاتوماس مانیل بعنوان مجری برنامه آغاز شد. ایشان با معرفی شرکت کنندگان و اشاره اجمالی به برگزاری دوره های مختلف گفتگوهای میان ادیان اسلام و مسیحیت و تمجید از نتایج حاصل از آن ها ، برگزاری هفتمین دور گفتگوهای میان دو کشور دوست ایران و فیلیپین به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در مانیل را حائز اهمیت دانست و مراتب تشکر خاص خود را از رایزنی فرهنگی ابراز داشت.

سپس نشست به صورت رسمی با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و نیز فرازهایی از انجیل آغاز به کار کرد و از سوی سفیر ج.ا.ایران و رایزن فرهنگی و نیز متقابلا مسئول هماهنگی امور کلیسای کاتولیک سخنانی در باب خیرمقدم به اعضای عالیقدر دو هیات ایران و فیلیپین ایراد شد. و بعد آن، مراسم افتتاحیه نشست در قالب سخنرانی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بعنوان رئیس هیات ایرانی و سپس اسقف پابیللو اسقف اعظم مانیل بعنوان رئیس هیات فیلیپینی ادامه یافت.

آقای مرتضی صبوری رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی در مانیل در سخنان کوتاه خویش ، ضمن عرض خیرمقدم به هیاتهای عالی مقام ایران و فیلیپین و تبریک پیشاپیش تولد حضرت مسیح (ع)، بیان کرد : حضور مقامات عالی رتبه دینی و اساتید دانشگاه دو کشور در جلسه امروز که به دلیل ویروس کرونا در فضای مجازی برگزار می شود ، دلیل محکمی برای علاقه هر دو طرف به ادامه گفتگوها و همکاری های دینی است. صبوری گفت: روابط و همکاری بین بخشهای مختلف کلیسای کاتولیک فیلیپین و تشکلهای دینی و دانشگاههای فیلیپین و رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران همیشه خوب و رو به گسترش بوده است. رایزن فرهنگی اضافه کرد: من امیدوارم که این دور از گفتگوها هم موفقیت آمیز باشد و این گفتگوها زمینه خوبی برای همکاری دو جانبه برای پرداختن به مسائل بشردوستانه و همچنین همکاری نهادهای دینی در سراسر جهان برای ترویج فرهنگ همزیستی مسالمت آمیز و کریمانه باشد و در مقابل  اجازه ندهد که ارزشهای دینی و انسانی توسط سیاستمداران و گروههای افراطی مورد سوء استفاده قرار گیرد.

 

سخنران بعدی پدر روحانی " کارلوس ری یس" عضو واحد هماهنگی میان ادیان فیلیپین و از مقامات عالی رتبه واحد گفتگوهای ادیان کنفرانس اسقفان کاتولیک فیلیپین بود . ایشان ضمن ابراز سلام و درود به کلیه شرکت کنندگان گفت، مایلم مراتب سلام و تهنیت خود را به همکاران گفتگوی ادیان درجمهوری اسلامی ایران ابراز نمایم که در چند سال گذشته تاکنون به چنین گفتگوهایی مبادرت نموده اند. ایشان با بیان اهمیت گفتگوهای گذشته بویژه گفتگوی ادیان که در دانشگاه سانتا توماس مانیل در زمان پاپ بندیکت  انجام شد افزود، حال پس از گذشت چند سال و ادامه همکاری ها ، یکبار دیگر گرد هم می آییم بویژه در ایامی که دنیای امروز از امور مختلف فیزیکی ، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی  زخم خورده و بالاخص زمانی که تعدادی بر اثر بیماری فراگیر و بلا های طبیعی صدمه دیده اند و این امیدی برای ماست که در چنین ایامی که واحد گفتگوی ادیان واتیکان و عالیجناب پاپ فرانسیس بر توجه به آسیب دیدگان تاکید دارند، دور هم جمع شده ایم. او افزود، ما خشونت و تنفر را به خاطر وجود تفاوت ها در فرهنگ ها و ادیان تقبیح می کنیم و مایلم مراتب تبریک خود را به دوستان عزیزمان در رایزنی فرهنگی و نیز ایران به خاطر برگزاری هفتمین دور گفتگوهای میان ادیان که با ایمان ما نیز همخوانی دارد ، اعلام نموده و به همه میهمانان حاضر خوش آمد بگویم.

آقای علیرضا توتونچیان سفیر جمهوری اسلامی در مانیل به عنوان سخنران بعدی ضمن خوش آمد گویی و تشکر از شرکت کنند گان ارجمند ایرانی و فیلیپینی ، بر نقش مهم ادیان در ایجاد صلح و همزیستی مسالمت آمیز تاکید و افزود، گفتگوهای دینی منجر به دستیابی به نقاط مشترک برای همکاری می شود. ایشان برگزاری هفتمین دور گفت و گوهای دینی مرکز گفتگوی ادیان ایران و کلیسای کاتولیک فیلیپین را نشانه وجود ارتباط خوب و صمیمانه رهبران دینی اسلام و مسیحیت دانست و بر لزوم تمرکز بر صلح و دوستی در جهانی عاری از خشونت تاکید کرد.

سفیر کشورمان در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر مسئولیت رهبران مذهبی برای تلاش به خاطر سلامت مردم افزود، ما در ادیان اسلام و مسیحیت آموزه های بسیاری برای حفظ سلامتی جسم و روح داریم که اگر به کار بسته شوند می توانند حلال مشکلات کنونی باشند. آقای توتونچیان خشونت و افراط گرایی را از مشکلات حال حاضر جهان نامید و تلاش رهبران دینی را برای تقویت و گسترش صلح در جهان عامل هدایت صحیح انسان ها دانست و ضمن تاکید بر لزوم ادامه گفتگوهای دینی میان مرکز گفتگوهای ادیان ایران و کلیسای کاتولیک فیلیپین اظهار امیدواری نمود که ارائه راه حل برای ایجاد اعتماد به آموزه های دینی در راستای سلامت و خوشبختی انسان از نتایج این گفتگوها باشد.

 

آقای دکتر محمد مهدی تسخیری رئیس مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در سخنانی به مقامات و صاحبنظران شرکت کننده در این دور از گفتگوها از دو کشور دوست و برادر ایران و فیلیپین خیر مقدم گفت . وی  از حسن همکاری سفارت و رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران و دبیرخانه کمیسیون گفتگوی ادیان کنفرانس اسقفان کاتولیک فیلیپین در هماهنگی اجلاس مذکور تشکر نمود و در گزارش کوتاهی به روند گفتگوهای دینی بین مرکز گفتگوی ادیان ج.ا.ایران و کلیسای کاتولیک فیلیپین پرداخت.نامبرده اظهار امیدواری کرد با تداوم این گفتگوها ، دو طرف به نتایج عملی در همکاریهای دو جانبه در راستای کمک به پایداری صلح و همزیستی ادیان در سراسر جهان برسند

آقای دکتر ابوذر ابراهیمی ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری گفتگوی ادیان نیز ضمن تشکر از حضور میهمانان گفتگوی دینی از کشور دوست فیلیپین و ضمن تشکر از سفارت و رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در هماهنگی اجلاس مذکور گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفتگو و همکاری با شخصیت ها و مراکز مهم دینی عالم و نیز همکاری و گفتگوی فرهنگی با نخبگان و مراکز مهم فرهنگی و علمی جهان را دو رویکرد مهم جمهوری اسلامی ایران می داند که توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بیش از سه دهه دنبال شده و می شود و موفقیتهای بسیار داشته است. ایشان با توجه به بیماری فراگیر کنونی در رابطه با نقش دین در مقوله سلامت انسان ، بیان داشت: بزرگ‌ترین تهدید برای سلامت بشر، سلب آرامش روحی و روانی است که منشاء ناآرامی برای دیگران و پیدایش جرائمی می‌شود که سلامت جامعه را نیز سلب می‌کند. علم پزشکی در تأمین سلامت جسم وافزایش عمر متوسط بشر موفقیت نسبی کسب کرده است اما برای تأمین سلامت روح هرچه کوشیده است نتوانسته است به میزان افزایش آسیب‌های روحی، پیش رود. فرض کنیم اگر انسان از همه امکانات بهره‌مند باشد و ثروت فراوانی در اختیار داشته باشد و بتواند در اسرع وقت، هر آنچه دست‌یافتنی است را به دست آورد، اما آیا می‌تواند آرامش را هم به دست آورد؟ ادیان الهی وعده داده‌اند که آرامش در پرتو ایمان پدید می‌آید؛ ایمان به خداوند و عمل به دستورات الهی. اما چرا امروز در جامعه بشری این آرامش وجود ندارد؟ علت را باید در بسنده کردن به ظاهر دین و احکام دینی و رویگرداندن از روح و باطن دین، دانست. زیرا جمود بر ظاهر احکام و غفلت از باطن دین، منجر به میراندن مصالح تشریع احکام و غرض اصلی از دین و سعادت حیات انسانی می‌شود.

بر اساس نظر فوق؛ غفلت ازروح دین وتوقف در ظواهر دینی که تاب تفسیرهای مختلف را دارد، اصلی‌ترین علت ناآرامی بشر است. اگر اخلاق و معنویت را باطن دین بدانیم؛ در عصر کنونی مظاهر مادی از تمرکز انسان به معنا وباطن عالم ونیز حقیقت هستی کاسته است. زیرا اساس معنویت بر تمرکز استوار است. انسان فاقد تمرکز که اندیشه‌اش در ظاهر اشیا متوقف می‌شود؛ نمی‌تواند از ظاهر عبور کرده به باطن راه یابد. انسان ظاهربین همه چیز را در محیط دید جسمانی خود می‌پذیرد اما انسان معناگرا به شهود که کار دل است روی می‌آورد. عصر کنونی عصری است که دیده‌های ظاهربین بشر را تقویت کرده و چشم‌نوازی‌های دنیوی؛ او را متوجه خود کرده است اما نه خود واقعی او که وابسته به منبع هستی است؛ بلکه خودی که در پندار برای خود ساخته است.

انسان فاقد تمرکز وقتی از خویشتن دور شد؛ گرفتار ظاهر می‌شود و راه‌های نجات و سعادت خود را نیز به درستی نخواهد دریافت. برای انسانی که از خود دور شده است کار به جایی می‌رسد که حقایق را به سختی در می‌یابد و در هر چیز تصرف می‌کند و حتی دین و آموزه های دینی را نیز به سود خود مجازی خویش تفسیر می‌کند. در همین نوع تلقی؛ ارزش‌های دنیوی جایگزین ارزش‌های اخروی و معنوی می‌شود. در اینجا دیگر بی‌خردی عالم و جاهل نمی‌شناسد چه بسا عالمانی که کشته جهل خود می‌شوند.

انسان وقتی بیاندیشد که هستی نداشته است و هستی از سوی هستی‌بخش به او بخشیده شده است؛ خود را مستقل فرض نمی‌کند وآنگاه که خویشتن را مستقل فرض نکرد؛ خود را در اصل وجود فقیر می‌انگارد. و احساس فقر؛ اولین چیزی را که از انسان می‌ستاند؛ غرور و تکبری است که منشأ بسیاری از ظلم‌ها در جهان است. و در همین جا نگاه ظاهربین او که خود را مستقل می‌دید به نگاه باطن‌بین ومعنانگر تبدیل می‌شود که برای خود جز در اتصال به حقیقت؛ حقیقتی قائل نیست. و این نکته دقیقاً خروج از درگاه مادیت و ورود به بارگاه معنویت است. و در پرتو معنویت کسب آرامش پدید می‌آید.

معنویت مانند دارو نیست که فقط برای بیماران ضرورت داشته باشد بلکه مانند غذا است که برای هر بشری ضرورت دارد و یکایک انسان‌ها به معنویت نیازمند هستند. آموزش‌های معنوی مهم است اما اگر این آموزش به اعتقاد نیانجامد و اعتقاد نیز به عمل منجر نشود وضعیت همانی خواهد بود که امروز در جهان است.

معنویت را نمی‌توان آموزش داد بلکه باید آن را به انسان‌ها چشاند وچشاندن معنویت تنها کار کسانی است که خود از این باده نوشیده باشند. آموزش دو مرحله دارد از زبان گوینده تا گوش مخاطب و از گوش مخاطب تا دل او. از ابتدای خلقت بشر؛ سخن‌های نغز و شیوا در قالب‌های شعر و نثر و هنر به گوش بشر رسیده است اما هنوز برای تسهیل عبور آموزه‌ها از گوش و رسوخ در دل؛ راه‌های اندک و انگشت‌شماری وجود دارد. که البته لازم است ابتدا دل‌ها آماده پذیرش شوند.

غزالی درکیمیای سعادت معتقد است که غفلت؛ علتی (بیماری) است که علاج آن به دست بیمار نیست؛ چه غافل را از غفلت خویش خبر نبود؛ علاج آن چون جوید؟ پس علاج آن به دست علماست علما نیز طبیب روحی جامعه هستند و طبیب خوب آن است که بیمار را همیشه بیمار نخواهد بلکه او را به سوی سلامتی سوق دهد.

 

اسقف اعظم هوزه ادوینکُلا فیلیپین که به تازگی از سوی پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان به مقام کاردینالی ارتقاء یافته است سخنان خود خطاب به شرکت کنند گان در وبینار گفتگوهای ادیان را که به صورت ویدئو ضبط شده بود ارائه نمود. کاردینال ادوینکلا با بیان مطالبی در زمینه تغییرات حاصل شده پس از شیوع بیماری کرونا، برگزاری گفت و گوهای میان ادیان مبتنی بر اندیشه و تدبر را در این ایام حساس شیوع بیماری لازم دانست. سخنران همبستگی بر اساس مبانی دینی و داشتن اتحاد برای مغلوب کردن کرونا را مورد تاکید قرار داده و افزود توجه به فرهنگ و ارزش های مشترک میان اسلام و مسیحیت امری بسیار مهم است تا قادر باشیم دنیای بهتری را در ایام کرونا بسازیم.

کاردینال  ادوینکلا انجام گفتگوهای میان ادیان را مهیا کننده زمینه های لازم برای همکاری قلمداد نمود تا به این ترتیب آشنایی با تفکرات و دیدگاههای طرفین گفتگو حاصل شده و تفاوت ها را بشناسیم . او تاکید نمود این تفاوت ها خود نشانه برادری ما با یکدیگر است. سخنران, عدالت و مذهب را از مبانی همکاری ها بر شمرد و خواستار خدمت مسلمانان و مسیحیان به جامعه شده و تاکید کرد، باید بیآموزیم که چگونه با کمک ادیان به جامعه کمک کرده و همواره در راستای کرامت انسانی تلاش نمائیم. ایشان برخورداری از کرامت انسانی را پایه گفتگوهای دینی اسلام و مسیحیت برشمرد و آن را پیش شرط مفید بودن گفت و گوهای ادیان نامید

حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی یونسی مشاور ویژه رییس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی نیز در سخنرانی خود در دور هفتم گفت‌وگوی دینی مركز گفتگوی اديان و كليساي كاتوليك فيليپين تحت عنوان «نقش دین در سلامت انسان»، گفت: بی‌توجهی به معنویت و خداپرستی برای انسان، زمانی اتفاق می‌افتد که فقر، جایگزین امنیت و سلامت و عدالت شود.

وی گفت: در اصلاح این وضع ، دین باید بیشترین نقش را در جوامع ایفا کند.

مشاور ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی، در همین خصوص تاکید کرد: احکام دینی ابتدا باید دنیای انسان را آباد کند. زیرا آبادی و امنیت و سلامت  دنیای مردم، مقدمه ای برای آبادی آخرت است.

یونسی، با یادآوری اینکه ادیان باید دنیا و آخرت انسان را توامان آباد کنند، گفت: رهبران ادیان باید به احکام دینی خود، برای شفاءبخشی بیشتر دردهای بشر توجه کنند. زیرا هر جا که سلامت و رفاه باشد، خدا هم آنجا پرستیده خواهد شد.

مشاور رییس جمهوری تصریح کرد: بی‌توجهی به معنویت و خداپرستی برای انسان، زمانی اتفاق می‌افتد که فقر، جایگزین امنیت و سلامت و عدالت شود.

وی با اشاره به درگیری مردم و دولت‌های جهان با شیوع ویروس کرونا، گفت: اعلام جنگ این ویروس مهاجم به جامعه بشری، در عین حال یک آزمایش بزرگ برای ادیان و دین باوران بوده است. ادیان آسمانی و خدمتگذار بشر در جریان این پدیده خطرناک، صف خود را از جاهلان و خرافه‌پرستان جدا کردند و به یاری انسان‌های نیازمند پناهگاه و سلامت شتافتند. همچنین، علماء، دانشمندان دینی و مراجع مذهبی، خود به تخصص متخصصان پزشکی تواضع کرده و از آنان حمایت کردند و بر مردم نیز لازم دانستند که از دستورات پزشکی تبعیت و حمایت کنند.

مشاور ویژه رییس جمهور، به هماهنگی میان علما و مراجع دینی و دولت و حاکمیت در ایران اشاره کرد و گفت: برخلاف آنکه این روزها مردم ایران در تنگنای تحریم‌های تحمیلی آمریکا در رنج و سختی هستند و حتی واضعان این تحریم‌ها در یک دشمنی آشکار و ضدحقوق بشری از واردات دارو  به ایران ممانعت می کنند، رهبران دینی و دولت با تمام توان به حمایت مردم به میدان آمده‌اند.

یونسی تأکید کرد: این هماهنگی میان دولت و پیشوایان دینی و مراجع مذهبی، به دلیل ضرورت‌های پیش آمده در زمینه سلامت انسان و ر عایت پروتکل‌های بهداشتی، نه تنها به تعطیلی موقت اماکن عبادی و زیارتی منجر و مانع از هرگونه تجمع عبادتی و زیارتی شد، بلکه این مراکز دینی،‌ این بار به عنوان مکان هایی برای پیشتیبانی و حمایت از نیازمندان و آسیب دیدگان از ویروس کرونا تبدیل شد.

پدر روحانی برودریک پابیلیو اسقف اعظم کلیسای مانیل که از سوی پاپ به سمت سرپرست موقت کلیسای کاتولیک فیلیپین برگزیده شده و از شخصیت های فعال در امور دینی اجتماعی است نیز سخنانی را ایراد کرد. او تاکید نمود، ویروس کرونا ماههای متمادی است که میهمان ناخوانده زمین شده و شواهد نشان می دهد به این زودی ها قصد رفتن ندارد. میهمان ناخوانده ای که با خود نگرانی و مرگ را به ارمغان آورد و منجر به تغییرات اساسی در شیوه زندگی مردم جهان شده است، اما ورود این ویروس درس هایی را نیز به ما آموخت که از آن جمله می توان به نقش ادیان و مذاهب اشاره کرد. بنا بر عقیده اسقف اعظم مانیل، کرونا انسان ها را متوجه معنویت و خدا نمود. او تاکید کرد، ما باید با تشریک مساعی، همدلی و همبستگی در این ایام بیش از گذشته در راستای بر قراری و تثبیت صلح و همزیستی مسالمت آمیز کوشش نماییم.

پدر روحانی پابیلیو گفتگو و ارائه راهکارها و الگوی منجر به همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان را امری ضروری دانست و خواستار تلاش برای آینده ای بهتر شد تا به این ترتیب امکان کاهش دردها و مشکلات جاری بشر میسر شود. ایشان تاکید کرد، ادیان الهی بر ضرورت عفو و بخشش تاکید دارند و افزود، ما به عنوان رهبران ادیان باید چاره ای اساسی بیندیشیم و با اتحاد و همدلی ، اختلافات را کنار بگذاریم و با یکدیگر همکاری سازنده داشته باشیم.

اسقف ادوین دلاپنا، اسقف کلیسای کاتولیک شهر اسلامی مراوی واقع در مجمع الجزایر میندانائو و رئیس کمیسیون اسقفی حوزه گفتگوی میان ادیان کنفرانس اسقفان کاتولیک فیلیپین در سخنرانی خویش ضمن تاکید بر لزوم فعالیت های مشترک مسلمانان و مسیحیان در اجرای گفتگوهای میان ادیان افزود، قریب به دهسال پیش گفتگوی میان ادیان از طریق کنفرانس علمای مسلمان و اسقف های کاتولیک در اصفهان بر گزار شد که نتایج قابل توجهی داشت. ایشان افزود من از شهر مراوی به عنوان پایتخت تابستانی میندانائو صحبت می کنم جایی که 3 سال پیش به خاطر محاصره و حملات گروه تروریستی ماهوتی وابسته به داعش صدمات بالایی را متحمل شد، هزاران نفر بی خانمان شده و تعداد زیادی کشته و مجروح شدند و تعدادی نیز توسط حامیان داعش به گروگان گرفته شده و از آنان به عنوان سپر انسانی استفاده شد، لذا با توجه به آن چه رخ داد، آنهم در زمان مدرن امروزی ، باید مسلمانان و مسیحیان در کنار یکدیگر جمع شده و به سازندگی بپردازیم. او ادامه داد در همین راستا ما یک گروه کاری متشکل از 40 نفر از مسلمانان و مسیحیان تشکیل دادیم و اگر چه این گروه به نسبت تعداد کمی بودند اما تاکنون کارهای بزرگی انجام داده اند. از سویی در این ایام بیماری فراگیر باید هم صدا با یکدیگر حرکت کنیم و این امر باید در همه جوامع بشری مرسوم گردد. او از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی به خاطر برگزاری چنین نشست هایی تشکر و قدردانی نمود و آن را نمونه کاملی از همکاری مسلمانان و مسیحیان دانست.

 

نشست دور هفتم گفتگوی دینی مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ج.ا.ایران و کنفرانس اسقفان کاتولیک فیلیپین در بخش علمی خود چندین مقاله را به اختصار ارائه نمود.

حجت الاسلام آقای دکتر محمد مهدی تسخیری رئیس گفتگوی ادیان و فرهنگها سخنران بعدی بخش علمی این نشست بود که به توضیح رابطه میان سه عنصر انسان، محیط زیست و بیماری‌های فراگیر پرداخت.

وی با بررسی نگاه متون دینی و فطرت انسانی گفت: فطرت انسانی، امری است، مشترک میان همه انسان‌هاست و این فطرت، از جهت عقل نظری و عقل عملی روزنه‌های علم و معرفت انسان را نسبت به جهان و آفریدگار باز کرده و او را به حقیقت مطلق رسانده تا جهان گسترده‌ای از معرفت و علوم الهی را در دسترس انسان قرار دهد.

حجت‌الاسلام تسخیری تأکید کرد: همین فطرت است که انسان را به سوی ارزش‌های کارکردی و عملی انسانی سوق داده تا رفتار او را کنترل نموده و بر تمام حرکات، سکنات و اعضای او خیمه زند. اين به معناى مسؤوليت پذیری انسان است، البته با توجه به توانمندی‌هایی که خداوند در او قرار داده است که در حقیقت آبادانی زمین و رسیدن به تکامل فردی و اجتماعی را بر عهده انسان گذاشته است و این همان امانت بزرگ الهی است که بر عهده انسان گذاشته شده است.

وی در ادامه، مطرح کرد: توانمندی‌های انسان قابل مقایسه با هیچ یک از مخلوقات خدا نیست، از این رو هنگامی که خداوند متعال، انسان را آفرید بر خود آفرین گفت [آفرین باد بر خدا که بهترین آفرینندگان است. (مؤمنون-۱۴)

حجت‌الاسلام تسخیری افزود: انسان تنها موجودی است که توانایی کشف ابعاد مختلف و اسرار خلقت را دارد و اوست که می‌تواند رابطه و انسجام میان پدیده‌های مختلف جهان اعم از انسان، خورشید، ماه و زمین و کهکشان‌ها و محیط پیرامون را به عهده گیرد و این نعمت مختص انسان است و شکر آن یعنی حفظ و رشد نعمت.

رییس مركز گفتگوی اديان و فرهنگها با اشاره به رابطه انسان و طبيعت گفت: متون دينی رابطه میان انسان و محیط زیست را از دیدگاه انسان مؤمن، فقط برای بدست آوردن آب و نان نمی‌داند، بلکه رابطه را حسی و تعلقی می‌بیند یعنی تاثر پذیر و تاثیر گذار است.

حجت‌الاسلام تسخیری یکی از آموزه‌های بسیار مهم قرآنی و دین اسلام را تأکید بر نگهداری و آبادانی و توسعه محیط زیست دانست و گفت: امروز براساس شواهد و نظر متخصصان بیولوژی و پزشکان، اکثر قریب به اتفاق بیماری‌های سخت، ناشی از عدم رعایت تعامل صحیح با محیط پیرامون خود است. محیط زیست سالم انسان سالم و پرهیزگار را پرورش می‌دهدو این امر مختص زمان و مکان و نسل خاصی نیست و قرآن کریم هرگونه کوتاهی در حفظ محیط زیست و یا تلاش برای تخریب آن را عملی ظالمانه و مستوجب عقوبت الهی می‌داند.

وی ادامه داد: دیدگاه اعتدال در تمام زمینه‌های زندگی مطلوب است و محیط زیست یکی از موارد مهم آن است. در متون دینی، اعتدال تکوینی و تشریعی هر دو مورد نظر است. پس اعتدال و توازن چه در جهان خلقت و چه در تعامل با پدیده‌ها مخلوق، اصل است و در جای دیگر برای رفع نگرانی بشر و جلوگیری از حرص و ولع او و ایمان آوردن به اینکه آفرینش براساس حکمتی است و الزامات زندگی برای همه مخلوقات فراهم شده، بشرط رعایت اعتدال و موازین است.

رییس مركز گفتگوی اديان و فرهنگها یادآور شد: امروزه ما متاسفانه شاهد آنیم، عدم احترام قدرت‌های بزرگ صنعتی به حقوق محیط زیست و حقوق مردم است و حتی نسل‌های آینده را دچار چالش کرده‌اند.

وی در ادامه سخنانش، یکی از قوانین مورد پذیرش عقلای عالم و مورد تأکید ادیان الهی را عدم زیان رساندن به خود و دیگران اعم از انسان، حیوان و گیاه دانست و گفت: بسیاری از کشورهای صنعتی بزرگ امروز با احداث کارخانه‌ها و صنایع مختلف، سعی در بهره برداری یک جانبه دارند و کمترین توجهی نسبت به آسیب‌ها و بیماری‌های ناشی از این صنایع شیمیایی و میکروب زا را دارند و جامعه بشری عاجز از رویارویی با این قدرت‌های بزرگ است ،مگر آنکه بیماری صعب العلاج و دست پا گیری که خود نتیجه عدم رعایت قوانین محیط زیستی است، بروز کند و سبب توقف بسیار از این کارخانه‌های تولیدی و یا وسایل تولید کننده گازهای سمی گردد.

حجت‌الاسلام تسخیری همچنین به شیوع ویروس کرونا در جهان اشاره کرد و گفت: ویروس کرونا از قبیل بیماری‌هایی ناشی از عدم رعایت قوانین زیست محیطی است. بیماری‌هایی چون ایدز(HIV)،آبولا، سارس و مرس(MERS) و اخیرا کرونا که زندگی طبیعی مردم دنیا را مختل کرده است و مهمترین راه نجات و رهایی از این وبای جهان شمول رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که همه آنها برخواسته از عناصر محیط زیستی همچون پاکیزگی و رعایت فاصله و ... است. 



١٤:١٣ - دوشنبه ٢٤ خرداد ١٤٠٠    /    شماره : ٧٧٠٢٩١    /    تعداد نمایش : ٣٠٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
banners
فصلنامه گفتگو شماره دو زمستان 1393

فصلنامه گفتگو، بهار 1393

مجله خبري گفتگوي اديان و تمدن ها

مجموعه مقالات

ديالوگ 5

ديالوگ 6
vote
نظرسنجي غير فعال مي باشد
UsersStats
Visitorsofpage: 586048
Visitorsofday : 208
Visitorsofpage : 1791518
Onlinevisitors : 1
PageLoad : 2.3451

صفحه اصلی|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت