شنبه ٢٤ آذر ١٣٩٧ فارسي|English
 
 
صفحه اصلی|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
Title
iran
Gallery is Empty!
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
NewsletterSignup
نام :   
ایمیل :   
دور هشتم نشست ديني مركز گفتگوي اديان با كليساي كاتوليك واتيكان، 29 آبان 1391 تاریخ ثبت : 1393/08/17
طبقه بندي : ,,
عنوان گفتگو : دور هشتم نشست ديني مركز گفتگوي اديان با كليساي كاتوليك واتيكان، 29 آبان 1391
منبع : مركز گفتگوي اديان و تمدن ها
تاريخ : 1391/08/29
مكان : واتيكان
تهيه و تنظيم : <#f:6282/>
متن :

«همكاري مسلمانان و مسيحيان براي اعتلاي عدالت در دنياي معاصر»

و موضوعات فرعي:
 مفهوم عدالت از نگاه اسلام و مسيحيت؛
 عدالت در سطح فردي؛
 عدالت در سطح نهادهاي اجتماعي و واحدهاي مختلف جامعه؛
 عدالت در سطح تمامي جامعة بشري؛

به رياست آقايان كاردينال ژان لوئي توران رئيس شوراي پاپي گفتگوي اديان واتيكان و دكتر محمد باقر خرمشاد رئيس محترم سازمان فرهنگ‌و ارتباطات ‌اسلامي بين مركز گفتگوي اديان و شوراي پاپي گفتگوي اديان واتيكان روزهاي 29 آبان تا 1 آذر ماه سال جاري در رم برگزار شد.
آقايان دكتر محمد رضا دهشيري معاون پژوهشي و آموزشي، دكتر علي محمد حلمي سرپرست مركز گفتگوي اديان، دكتر عبدالحسين خسروپناه، دكتر بروجردي، دكتر افروغ، دكتر آيت‌اللهي و خانم‌ دكتر سخايي و آقاي ميرزا آقايي به عنوان اعضاي هيأت علمي و شركت كنندگان طرف ايراني آقايان: برهاني كاردار سفارت جمهوري اسلامي ايران در واتيكان و قربانعلي پورمرجان رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در رم و آقايان پدر آيوزو گواكسي، مونسينيور، خالد عكاشه، رمزي گرمو، مارچلو سانچز سوروندو، پروفسور بوسكت، دكتر هوارد، پدر اومونوكوا، پروفسور بونومو پروفسور ويلاندت و خانم‌ها پروفسور كروزا و دكتر مورالي از جمله شركت كنندگان طرف واتيكاني در اين جلسه بودند.
در زير گزارشي از جلسه افتتاحيه، جلسات علمي و بيانيه پاياني، ديدارها و ملاقات‌ها و انعكاس خبري دور هشتم از گفتگوهاي مركز گفتگوي اديان و شوراي پاپي گفتگوي اديان واتيكان ارائه مي‌شود.

جلسه افتتاحيه
جلسه افتتاحيه دور هشتم نشست ديني بين مركز گفتگوي اديان و شوراي پاپي گفتگوي اديان واتيكان با سخنان کاردینال ژان لوئي توران صبح روز دوشنبه 29/8/91 در سالن كنفرانس شوراي پاپي گفتگوي اديان واتيكان واقع در شهر رم برگزار شد.
كاردينال توران رئیس شورای پاپی گفتگوي اديان واتیکان طي سخناني در اين برنامه ابراز داشت؛ انسان های مؤمن و غیرمؤمن به این اصل اعتقاد دارند که همه چیز در روی زمین در ارتباط با انسان است و محور خلقت، انسان می باشد. بنابراین، رهبران مذهبی و عقلای قوم وظیفه دارند که نیازهای زندگی اجتماعی مردم را در ارتباط با همدیگر بررسی کرده و بر حسنات مشترک تأکید بورزند.
وی ضمن صحبت از عدالت، عشق و دوستی و تأکید بر برقراری صلح و زدودن خشونت به عنوان کاری مشترک، به سخن پاپ ژان پل دوم مبنی بر این که بدون عدالت، صلحی نخواهد بود و بدون عفو و بخشش، عدالتی نخواهیم داشت، اشاره کرد و گفت: مؤمنان در این میان، نقش کلیدی دارند و انسان ها را به یکدیگر نزدیک می کنند. چرا که اعتقادات دینی آنها را به هم نزدیک می کند و در برابر هم مسؤول می سازد. به این ترتیب عقلا و علمای دین باید زمینه آزادی های دینی و آزادی های وجدان را تضمین کنند تا انسان‌ها با آزادی تمام در جهت انتقال پیام برادری و احترام گام بردارند.
كاردينال درپایان ضمن تأکید بر دانستن ریشه کرامت انسان و راه رسیدن به آن، اظهار امیدواری کرد که خداوند لطف خود را بر همه جوامع و تک تک انسان ها بگستراند و کسانی که از حقوق خودشان در هر نقطه از جهان بازداشته شده‌اند به حقوق خود دست یابند.
سپس آقای دکتر محمد باقرخرمشاد، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات، به ضرورت گفتگوی ادیان درباره عدالت و تبیین عدالت از دیدگاه حضرت آیت الله خامنه‌ای به شرح زير پرداخت.

عاليجناب كاردينال توران، حضار محترم،خانم¬ها، آقايان
بسيار خرسندم كه هشتمين دور از گفتگوهاي ديني بين مركز گفتگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و شوراي پاپي واتيكان با موضوع «همكاري مسلمانان و مسيحيان براي اعتلاي عدالت در دنياي معاصر» با حضور رهبران ديني و انديشمندان مسلمان و مسيحي در رم برگزار مي¬شود.

در اين گفتگوها كه هر دو سال يك بار برگزار شده است موضوعاتي از قبيل پديدة تجدد، كثرت گرايي ديني، جوانان، هويت و تعليم و تربيت ديني، اركان صلح، عدالت، حقيقت، عشق و آزادي، اخلاق زيستي، ايمان و عقل و نقش دين در جامعه امروز مطرح شده است كه همگي در زمرة موضوعات نظري و كاربردي براي گفتگوهاي ديني است، ليكن موضوع عدالت كه در اين نشست مورد بحث و تبادل نظر قرار مي¬گيرد از جايگاه محوري در گفتمان‌هاي ديني برخوردار است.
بر اساس جايگاه محوري عدالت در انديشه اسلامي بود كه انقلاب اسلامي ايران در بهمن 1357(فوريه 1979) به پيروزي رسيد. اين انقلاب متاتئوري خود را بر پاية عنصر عدالت قرار داد و مناسبات جديدي را در دو عرصة داخلي و بين¬المللي بر محور عدالت بنيان نهاد. از نظر بنيانگذار فقيد انقلاب اسلامي ايران حضرت امام خميني (ره)، نظام بين-الملل بايد مبتني بر عدالت و فارغ از سلطه قدرت¬هاي استكباري باشد.
بر اساس گفتمان انقلاب اسلامي، عدالت علاوه بر اينكه هنجار اساسي براي مديريت جهاني و روابط بين¬الملل تلقي مي‌شود، در عرصه داخلي نيز دليل سببيِ برقراري آزادي است، به گونه¬اي كه مواردي چون حق برابر عامه مردم براي مشاركت سياسي - اجتماعي و حق انتخاب و تعيين سرنوشت خود از جلوه¬هاي عدالت اجتماعي و مظهر پيوند آزادي و عدالت در نظام جمهوري اسلامي ايران است.
رهبر انقلاب اسلامي ايران حضرت آيت الله خامنه¬اي نيز عدالت را برخوردار از وجوه ايجابي و سلبي مي¬دانند. از زاويه ايجابي عدالت به معناي حق محوري، عزت مندي ملت¬ها، دفاع از مظلومان جهان، حق همه ملت¬ها براي دسترسي به علوم و فنون پيشرفته و برخورداري از توسعه همه جانبه همراه با تعالي اخلاقي و معنوي است و از زاويه سلبي عدالت به معناي نفي استثمار و استعمار، نفي نظام سلطه، نفي حقارت و وابستگي ملت¬ها و نفي نفوذ و دخالت قدرت¬هاي بزرگ در امور داخلي ساير كشورهاست.
با توجه به محوريت عدالت در گفتمان انقلاب اسلامي ايران به عنوان دال مركزي است كه حضرت آيت اله خامنه¬اي رهبر معظم انقلاب اسلامي دهه چهارم انقلاب اسلامي يعني از 2009 تا 2019 را دهه پيشرفت و عدالت دانسته¬اند به گونه¬اي كه تمام برنامه¬ريزي¬ها و تلاش¬ها بايد با اين جهت گيري انجام شود. بر اين اساس، در گفتمان انقلاب اسلامي پيشرفت و توسعه بايد در بستر عدالت تحقق يابد.
افزون بر اين، در انديشه انقلاب اسلامي، صلح تابعي از عدالت بوده و ميوة آن قلمداد مي¬شود به گونه¬اي كه همواره سخن از صلح عادلانه به ميان مي¬آيد. همچنين، از تجليات عدالت در عرصة داخلي و بين¬المللي، توازن حقوق و تكاليف به عنوان دو كفة ترازوست، زماني كه اين دو به توازن برسند عدالت مستقر مي¬گردد. از اين رو، مقتضي است همان اندازه كه براي ملت¬ها تكاليف و وظايفي تعيين مي‌شود حقوق آنان به ويژه حق توسعه و حقوق نسل¬هاي آينده مورد احترام قرار گيرد.

انديشمندان محترم!
بر اساس فلسفه تاريخ تشيع، ما معتقديم كه آغاز و فرجام هستي بر محور عدالت استوار است همانگونه كه آسمان¬ها و زمين براساس عدالت در جايگاه مورد نظر خالق هستي استقرار يافته¬اند و پيامبران الهي نيز براي تحقق اين موازين عادلانه در جامعه بشري همواره قيام نموده¬اند. ما معتقديم كه آيندة جهان نيز در جهت تحقق عدالت و جهان گستري آن خواهد بود به گونه¬اي كه حضرت مهدي (عج) منجي عالم بشريت در كنار حضرت عيسي مسيح (ع) جهان را از عدل و داد پر خواهد كرد. در واقع، بر اساس اين ديدگاه عدالت يكي از اصول دين اسلام به شمار مي‌رود.
واقعيت آنست كه عدالت نبايد محدود به دو حوزة انديشه و گفتار شود. بلكه بايد در عرصه عمل، كاركرد و رفتار نيز تجلي يابد كه يكي از مظاهر آن اعتدال است. از اين روست كه قرآن كريم مؤمنان را به عدالت در رفتار، حتي در قبال دشمنان فرا مي‌خواند از آن لحاظ كه چنين رفتار عادلانه¬اي به پرهيزگاري نزديك‌تر است.
با توجه به ملاحظات فوق، معتقدم كه بخش قابل توجهي از مشكلات بشريت كنوني ناشي از خروج از دايرة اعتدال رفتاري است، به گونه¬اي كه منجر به اباحي¬گري، پوچ گرايي، بي¬ديني، ماده‌گرايي و بحران معنويت از يك سو و خشونت‌گرايي و افراط‌گرايي ناشي از تعصب و تحجر، جمود و قشرگرايي از سوي ديگر مي¬شود. مواردي چون اهانت به ساحت مقدس پيامبر اكرم(ص) و نيز اقدامات تحريك آميز بي¬دينان در قرآن سوزي و سوء استفاده ارباب رسانه و سينما از واژه «آزادي بيان» براي هتك حرمت هنجارها و نمادهاي ديني و استمرار و اصرار بر سياست¬هاي دين هراسي در زمرة مظاهر افراطي‌گري و خروج از اعتدال است. همچنين، اقدامات خشونت‌آميز گروه¬هاي تندرو و افراطي عليه مسلمانان و مسيحيان در سوريه و كشتار مردم بي‌گناه در كوچه و خيابان و مسجد و كليسا كه امروزه در خاورميانه و متأسفانه به نام دين صورت مي¬گيرد، خلاف مشي اعتدال است؛ همانگونه كه اقدامات سركوبگرانه و خشونت‌آميز قدرت¬هاي بزرگ در عراق و افغانستان، و نيز مداخله مسلحانه در امور داخلي كشور سوريه با بسيج و تجهيز ده‌ها هزار نيروي مسلح چند مليتي تندرو جلوه¬هايي از زير پا گذاشتن عدالت در عصر كنوني به شمار مي¬آيد. اگر اينگونه دخالت‌هاي مسلحانه در امور كشورها به شيوه‌اي كه امروز شاهد آنيم، تبديل به يك رويه در نظام بين‌الملل شود، آينده جهان چگونه خواهد بود؟
از اين رو بشر امروز بيش از گذشته نيازمند اعتدال است و وظيفه رهبران و پيروان اديان است كه به مهار اينگونه زياده خواهي¬ها و اقدامات راديكال و افراطي بپردازند و براي نجات نسل جوان از منجلاب خشونت و تندروي، برنامه¬ريزي و سياستگذاري نمايند و گروه¬هايي كاري را براي آگاهي بخشي آحاد مردم و نخبگان رسانه¬اي، علمي و ديني در مورد ضرورت عنايت به عدالت حق محور و كاربرد آن در حيطة مناسبات انساني سامان بخشند. امروزه بر دينداران است تا با بسيج همة توان و امكان خود از اديان ابراهيمي در مقابل تهاجم بي‌دينان و افراطيون دفاع كنند. سكوت و مماشات امروز، آينده دين در جهان را با مخاطره روبر خواهد ساخت.
به نظر مي¬رسد كه امروزه بيش از هر زمان ديگري براي مقابله با خطر خشونت گرايي و جلوگيري از اقدامات تحريك آميز گروه¬هاي تندرو در دامن زدن به تنش¬هاي ديني، همكاري اسلامي - مسيحي يك ضرورت به شمار مي¬آيد تا چنين توطئة بزرگ كه بر تفرقه افكني و ايجاد ترس و وحشت ميان پيروان اديان اسلام و مسيحي استوار است خنثي گردد. لذا اميدوارم كه اين نشست بتواند زمينه¬هاي مناسب و پايدار را براي همكاري¬هاي ديني در زمينه تحقق عدالت و ارائه توصيه¬هايي كاربردي براي رعايت اعتدال در جامعه بشري برقرار سازد. متشكرم

جلسات علمي
جلسات علمي دور هشتم از نشست هاي ديني بين مركز گفتگوي اديان و شوراي پاپي گفتگوي اديان واتيكان طي چهار پنل روزهاي 30-29 آبان در محل شوراي پاپي گفتگوي اديان واتيكان در شهر رم برگزار شد.
اولين پنل جلسات علمي به رياست آقاي خالد عكاشه رئيس بخش اسلام شوراي پاپي گفتگوي اديان واتيكان برگزار شد.اولین سخنرانی علمی همایش آقای دکتر دامین هاوارد، از انگلستان، با عنوان عدالت از دیدگاه کاتولیک و دکترین اجتماعی کلیسا بود. وی گفت: عدالت یک بحث انتزاعی و عقلی نزد کلیسا کاتولیکی نیست و ریشه در وحی و انجیل عیسی مسیح دارد. عدالت در نگاه سیسرون، دادن به انسان، آنچه را استحقاق دارد؛ است. اما ماهیت استحقاق چیست؟ چه کسی شایسته آن است؟ معیار شناخت چیست؟ شرایط اجرای عدالت چیست؟ البته پرسش‌های الهیاتی در باره عدالت خداوند هم وجود دارد؟ سنت کاتولیک بر پایه وحی است و باید جواب این سئوال‌ها را از درون وحی یافت. مسأله عدل الهی و درخواست عدالت از مردم توسط خدا در ادیان الهی، مطرح شد. ایمان به خدا و عذاب الهی در دنیا، برای مسیحیت، یک پارادوکس است که با مرگ مسیح و آسمان رفتنش و برگشتش برای ایجاد عدالت، حل می‌شود. عیسی که همان تجسم و فعل خداوند(logos) است؛ همه این مشکلات را حل می‌کند. البته مسیحیت از فلسفه یونان برای بیان محتوای اصلی ایمان مسیحیت استفاده کرده‌اند؛ ولی بر مفاهیم مسیحی مانند عدالت، تأثیر نگذاشته‌اند. ایمان از نظر پاپ بندیکت شانزدهم ، دیداری با خداوند زنده است که افق های جدید را فراسوی جهان استدلال و خرد می‌گشاید و نیرویی تطهیرکننده برای استدلال و خرد به شمار می‌رود. ایمان به استدلال و خرد کمک می کند تا در عمل خویش مؤثرتر باشد و اهداف خود را به روشنی مشاهده کند. موضوع عدالت، به راستی تمامی راز گفتگوی خداوند با جهان را در بر می‌گیرد. گناه آدم و حوا و قابیل، موجب جدایی از خداوند و باعث از خودبیگانگی انسان و جدایی از خویشتن شد.تراژدی گناه، تراژدی بی‌عدالتی است.
عدالت یعنی هر کسی به حقش برسد. بیگانگی انسان‌ها زاییده تنها گناهان فردی و جمعی نیست. بی عدالتی، جز وجود بشری است. لذا جستجوی عدالت، آسان نیست. خدا به انسان‌ها، رحمتی داده که بتوانند با گناهانشان مقابله کنند. انسان‌ها به زندگی اجتماعی محتاجند و موجودی تک رو نیست.
موضوع عدالت، مرکز ثقل ایمان مسیحی به شمار می‌آید. عدالت به همراه حقیقت و آزادی و عشق، چهار ارزش بنیادین حیات اجتماعی است. کلیسا از هر انسانی اعم از زن و مرد، تصویری از خدای زنده را می‌بیند. ارتباط انسان با خدا در بُعد ارتباط اجتماعی بشر منعکس است. شکل کلاسیک عدالت که به عنوان عدالت توزیعی شناخته می‌شود، همیشه مطلوب کلیسا بوده است و دولت در این امر، نقش مؤثری دارد. کلیسا بر این اساس، دولتمردان را به مسئولیت خویش فرا می‌خواند. کلیسا از سازمان‌های بین‌المللی برای عدالت حمایت می‌کند. کتاب خلاصه دکترین اجتماعی کلیسا به شکل جدیدی از عدالت تأکید می‌ورزد. کلیسا وقتی از عدالت اجتماعی صحبت می کند؛ یک ایدئولوژی را ارایه نمی‌دهد و تنها تأملات خود بر بشر نوین را بازگو می کند. واژه عدالت اجتماعی- غیر از عدالت توزیعی- به معناینظم حقوقی جامعه، در قرن نوزدهم توسط لوئیجی تاپارلی دازلیو کشیش ژزوئیت شهر رم مطرح شد. عدالت در انسان شناسی مسیحی، قرارداد انسانی نیست؛ جز هویت عمیق انسانی است که قوانین مربوطه را تعیین می‌کند.کلیسا چهار خطر در نظر دارد. یکی، استفاده انحصاری از قاعده سودمندی، دوم، استفاده انحصاری از قاعده مالکیت، سوم، تلقی عدالت به عنوان امری ساخته و پرداخته بشر و وضعیتی صرفا قانونی، چهارم، مفاهیم حقوق بشری با برداشت غلط از شأن و منزلت انسان
عدالت به صورت تثلیث در مسیحیت، ظاهر می‌شود. انسان با خودش هم رابطه دارد و به معنویت نیاز دارد. انسان هم اتحاد با خدا دارد و عین حال می‌تواند خود را بهتر کند. توجه به دو نکته لازم است: یکی، عدالت خداوند در قبال انسان و دیگری، عدالت انسان در قبال خداوند. دکترین اجتماعی کلیسا برای همه انسان‌هاست.
سپس آقاي دکتر محمد رضا دهشیری، معاون پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به سخنرانی در باره تأملاتی در باره عدالت از منظر اسلام در پنج گزاره پرداخت. 1- عدالت، ارزش مطلق و طریقی است. ارزش‌ها بر سه قسمند: اول: ارزش‌های اقتضایی، مثل صدق خوب و بد؛ دوم: ارزش‌های مطلق و غایی مثل توحید و سعادت و سوم: ارزش‌های مطلق و طریقی مانند عدالت که جامعه را به سعادت می‌کشاند. 2- عدالت بر سه بنیاد فطرت (امور ثابت انسانی) و حکمت (عقلانیت و خردورزی) و پیوند ذهن و عین استوار است. 3- باید عدالت اجتماعی با کرامت انسانی و معنویت توأم باشد. 4- باید عدالت در سه حوزه تفکر، کردار و گفتار ظهور یابد. 5- ملاحظاتی در باره عدالت در میان بینا دینی؛ مثل اینکه: عدالت، یک ارزش مطلق است و نباید میان ارزش‌های مطلق و نسبی، مانند: صلح خلط کرد.
جلسه با گفتگوی میان متفکران شیعه و کاتولیک، ادامه یافت و پرسش‌هایی از دکتر هووارد و دکتر دهشیری پرسیده شد؛ از جمله: گفته شد که عدالت از دیدگاه کاتولیک، ریشه در دکترین اجتماعی کلیسا و عقایدی همچون: تثلیث و تجسد دارد؛ در حالی‌که شیعه و عدلیه، عدالت را یک اصل عقلی می‌دانند. چگونه عدالت مبتنی بر عقاید کاتولیک می‌تواند تفسیری جهانی از عدالت ارایه کند. مطلب دیگر اینکه تبیین عدالت از دیدگاه کاتولیک، مبتنی بر مفاهیمی مانند دوستی و عشق و سایر مفاهیم اخلاقی است که البته ارزشمند است؛ ولی اخلاق، ضمانت اجرایی ندارد و باید عدالت با حقوق پیوند برقرار کند تا ضمانت اجرایی پیدا کند. ارتباط عدالت با تثلیث نیز ابهام دارد. منشأ عدالت در اسلام و مسیحیت چیست؟ عدالت را چگونه با مساوات انسان‌ها ربط می‌دهید؟ رابطه عدالت با قانون چیست؟ عدالت در مرحله عمل چگونه معنا می‌یابد؟ آیا مفهوم ظلم در مسحیت با اسلام، یکی است؟ مصداق‌های ظلم و عدالت چیست و چگونه می‌توان تشخیص داد؟ متون دینی مسیحیت چه تفسیری از عدالت دارند تا قبل از اینکه به تفسیر شارحان بپردازیم مقصود از فطرت و حکمت به لحاظ معرفت‌شناختی چیست؟ و مقصود شیعه از کرامت و معنویت چیست؟ همه ما کرامت انسان را قایلیم؛ ولی در عمل، کاتولیک‌ها به آزادی عمل در ادیان بیشتر از شیعیان باور دارند. آیا اسلام، تصویر از خدا را قائلند؟ چگونه می‌توان میان ولایت فقیه و سخن کاردینال توران جمع کرد که گفتند رهبران دینی تنها باید توصیه کنند؟
تصویر خدا در کتاب آفرینش آمده است و می‌گوید: «خدا ما را در تصویر خودش ساخت.» انسان‌ها می‌فهمند عدالت را و وحی نوری بر چگونگی تحقق عدالت می‌تابد انجیل به ما قوانین نمی‌دهد انرژی و زندگی و پویایی می‌دهد تا ماورای خودمان برویم. حضرت مسیح ما را دعوت به چیزی بیش از عدالت می‌کند. عدالت در مسیحیت لازم است ولی حرف آخر نیست. عدالت، اتحاد اختیاری بین مردم است.
پنل دوم جلسات علمي به رياست دكتر علي محمد حلمي بعدازظهر روز اول نشست با سخنرانی دکتر محمدباقرخرمشاد، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات در باره عدالت آغاز شد. وی ابتدا به معانی مختلف عدالت پرداخت و برآیند همه معانی عدالت را عدالت حق تعالی دانست. وی عدالت را امری تجزیه ناپذیرخواند. وی برای ورود به بحث، شش مطلب را بیان کرد: 1- عدالت، مقیاس خلقت، 2- ارزش ذاتی عدالت، 3- عدالت، خواسته‌ای فطری، 4- عدالت، درخواستی وحیانی 5- عدالت، مقیاس شریعت 6- عدالت، نیاز تاریخی و دست یافتنی. سپس وی به ابعاد مختلف عدالت، یعنی: عدالت اخلاقی و عدالت اقتصادی و عدالت سیاسی پرداخت.
ايشان سخنان خود را در دو محور جمع نمودند: محور اول اینکه اگر عدالت چنین واقعیت و ماهیتی داشته و ادیان الهی، واقعی بودن آن را پذیرفته اند، جامعه جهانی نمی تواند بدون یک فلسفة اجتماعی و یک رشته اصول نظری بر محور عدالت، که منبعث از اصول وحیانی باشد، بر مشکلات کم و بیش بشرِ امروز که برایند فقدان عدالت است، فایق آید. اصول نظری و مقدمات اصلی عدالت می بایست از مشترکات همه ادیان الهی استخراج گردد و نمی تواند بنيادهاي اندیشه الهی در اين زمينه را ناديده بگيرد. سرگردانی بشر امروز، نتیجه پشت کردن به آموزه های وحیانی و اتکای صرف به عقل بشری،تخیلات و تصورات است. جهان امروز بدون تلاش براي برقراري عدالت، هر چه بيش تر گرفتار جنگ هاي خونين و خونريزي هاي گسترده خواهد شد.
محور دوم، عدالت در همه سطوح آن به هم وابسته است، عدالت فردی جز در دل مناسبات عادلانه اجتماعی و جهانی ثمری به حال بشریت نخواهد داشت. شاید بتوان مدعی شد اگر عدالت به عنوان یک مجموعه نتواند تحقق پیدا کند، گویا اصلاً تحقق پیدا نکرده است. عدالت پديده اي چند بعدي و نيازمند برقراري توازن در همه جوانب آن است. عدالت جز با تحقق همه آن محقق نخواهد شد.
و در انتها گفتند: ما از اهمیت و اولویت یک سنخ عدالت بر دیگری بحث نکردیم، که خود آن مجال فراخ دیگری طلبیده و بحث مهمی است. آن چه که در اینجا اهمیت داشت، نشان دادن به هم پیوستگی، وابستگی و همبستگی شقوق مختلف عدالت به یکدیگر و اهميت جامع نگري در خصوص عدالت بود که با اشارات اجمالی فوق به دست می آید. هدف ادیان توحیدی و جلسات مشابه جلسه حاضر يعني هشتمين دور نشست ديني مركز گفتگوي اديان با كليساي كاتوليك، پرداختن به یک قسم از عدالت، يا تجزيه مسائل آن هم نیست چون کفایت نخواهد كرد، بلكه هدف پرداختن به همه ابعاد عدالت و عدالت در همه انواع و اقسام آن است.

سخنرانی بعدی حجت‌السلام و المسلین عبدالحسین خسروپناه، رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با عنوان حقیقت عدالت از دیدگاه اسلام بود.
مقاله در سه محور ارایه شد. محور اول: عدالت در قرآن کریم و سخنان پیشوایان اسلام، محور دوم: عدالت از دیدگاه دو شخصیت متفکر اسلامی، یعنی فارابی و شهید صدر و محور سوم: پاسخ به سئوالي مهم.
محور اول: عدالت در قرآن و سخنان پیشوایان اسلام: خدای سبحان در قرآن کریم، همه انسان‌ها را به عدل و احسان دعوت کرده است. «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْاحْسَانِ و هدف برانگیخن پیامبران را عدالت معرفی می‌کند. «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَتِ وَ أَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَبَ وَ الْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط»؛ آیات قرآن، گستره عدالت را وسیع دانسته و عدالت فردی و اخلاقی، خانوادگی، عدالت با دشمنان، عدالت در قضاوت، عدالت در صلح و سازش میان گروه‌های متخاصم، عدالت در گفتار و شهادت دادن و عدالت در معاملات را شامل می‌شود. پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرماید: برترین اعمال، انصاف دادن نسبت به مردم و تساوی با برادر دينى و ياد خداى عز و جل در هر حال است. امام علی(ع)، نیز ملاک سیاست و خیر سیاست را عدالت معرفی می‌کند. بررسی آیات قرآن و روایات پیشوایان اسلام نشان می‌دهد که حقيقت عدالت عبارت است از: قرار دادن هر چيزي در جايگاه شايسته و مناسب خود. این معنای انتزاعی در متون دینی اسلام به صورت معانی کاربردی مانند: تساوی، رعایت حقوق مردم، حاکمیت قوانین، صلح، مخالفت با هوای نفس هم بکار رفته است. پس عدالت و قسط در اسلام، معنای وسیعی دارد و شامل عدالت الهی در تکوین و تشریع و عدالت بشری در عرصه فردی و اجتماعی می‌شود و عرصه اجتماعی نیز در بردارنده عدالت سیاسی، عدالت اقتصادی، عدالت قضایی و عدالت فرهنگی است.
محور دوم: عدالت از دیدگاه فارابی و شهید صدر: متفکران اسلامی، مانند: فارابی، ابن‌سینا، غزالی، خواجه نصیرالدین‌طوسی، ابن‌خلدون، علامه ‌طباطبایی، استاد مطهری و شهید صدر و دیگران، به تعریف انتزاعی و انضمامی عدالت و اقسام آن پرداختند. متفکران گذشته و معاصر اسلامی در تعاریفشان از عدالت به اندیشه عدالت از دیدگاه متفکران غربی مانند: افلاطون، ارسطو، سنت توماس، هیوم، کانت، مارکس، رالز، نوزیک، مکین‌تایر توجه داشتند. تعریف انتزاعی متفکران اسلامی از عدالت، عبارت از اعطای حق به افراد محق و قرار دادن هر چیزی در جایگاه شایسته‌اش است. معلم دوم، فارابی و آیت الله سید محمدباقر صدر به بیان معانی کاربردی عدالت مانند: نظم، رعایت فضایل،مدینه فاضله، میانه روی، توزیع منافع مشترک بر اساس شایستگی، مسئولیت عمومي، برابری اجتماعي و تأمين معیشت اجتماعي و خلاصه عدالت توزیعی و عدالت اجرایی نیز پرداخته‌اند. پس بحث از حقیقت عدالت از دیدگاه متفکران اسلامی، مبتنی بر نوعی انسان‌شناسی است. انسان معتقد به جبر فلسفی یا جبر اجتماعی، تعریفی از عدالت را می‌سازد و انسان معتقد به اختیار و اراده، تعریف دیگر را؛ انسان فردگرا، نوعی از عدالت را و انسان جامعه گرا، نوعی دیگر از عدالت را ارایه می‌کند. متفکران اسلامی با توجه به اراده انسان، البته اراده در طول اراده الهی، به حقوق فرد و جامعه توجه داشته و عدالت را در عرصه فردی و اجتماعی بیان می‌کنند.
محور سوم: پرسش و پاسخ: اگر قرار باشد برای تحقق معانی کاربردی عدالت و تحقق حقوق که گوهر عدالت است؛ به ادیان و شرایع دینی مراجعه کنیم؛ با توجه به اختلاف ادیان و شرایع دینی، گرفتار اختلاف در تعریف کاربردی عدالت می‌شویم. حال، چه باید کرد؟ پاسخ این پرسش چیست؟ بنده در پاسخ به این پرسش، با استفاده از آیه‌ 64 آل‌عمران و کلام امام علی(ع)،رجوع به مشترکات ادیان و عقل مشترک را در کشف تعریف و مصادیق عدالت پیشنهاد می‌دهم.

سخنران بعدی، دکتر فرانسوا بوسکه با عنوان عدالت فردی بود. وی معتقد است که باید عدالت فردی برای تمام جوامع بشری بحث شود. کتاب آفرینش، هر انسانی را آفریده شده به هیأت و شباهت خداوند می‌داند. این مطلب نشان می‌دهد که برابری تمامی انسان‌ها باید در حد بسیار بالاتری باز شناخته شود و هر گونه تبعیض‌های اجتماعی و فرهنگی را ریشه کن کرد. البته تفاوت‌هایی بین انسان‌ها وجود دارد ولی مقام انسان باید در زندگی یکسان باشد. وقتی از عدالت صحبت می کنیم؛ باید به دو مسأله پرداخت؛ یکی اینکه چه چیزی عادلانه است و دوم اینکه کدام انسان، انسانی عادل است. عدالت و رحمت از یکدیگر تفکیک ناپذیرند. به تعبیر پاپ ژان پل دوم، هیچ صلحی بدون عدالت و هیچ عدالتی بدون عفو وجود ندارد. مقوله عدالت، مقوله حقوق انسان‌هاست و در اینجا، صرفا، تو و من مطرح نیست؛ بلکه تأکید بر او است.
انسان سازی باید با تلاش در اینکه عدالت و حقیقت، موضوع هستی اوست؛ انجام پذیرد. عدالت فردی به مثابه عمل به قانون الهی است.
روز دوم جلسات علمي به رياست دكتر محمد رضا دهشيري با سخنرانی دکتر عماد افروغ با عنوان «پیش‌فرض‌ ها و رویکردهای نظری عدالت اجتماعی » شروع شد. دوازده عامل صلح پایدار و مثبت نه صلح منفی و مسلح: 1- اعتقاد به ذات مشترک و حق برابر انسان‌ها، 2- نگاه به جهت حرکت، 3- دیگرگرایی فرهنگی عشق و محبت، 4- روحیه شکیبایی و ایثار، 5-توجه به کثرت‌ها و تفاوت‌ها 6- مسئولیت‌پذیری 7- فرهنگ احتجاج و گفتگو 8- عدالت اجتماعی و رفع نیازمندی‌ها 9-دولت وحدت‌گر، 10- جهان نگری و عام‌گرایی، 11- شناخت دقیق وضعیت کنونی عالم، 12- ضرورت گفتگوی ادیان، 13- مراقبت‌های نهادهای بین‌المللی
دو میلیارد و ششصد میلیون نفر در فقر به سر می‌برد. سهم جهانی فقرا، کاهش و سهم سرمایه‌داران، افزایش پیدا کرده است. عدالت در اسلام، جایگاه مهمی دارد. میزان الهی و هدف بعثت و بهترین سیاست و ابزار آبادانی و استیفا حقوق انسانی و مبنای معاد و فلسفه تاریخ و زمینه‌ساز کرامت انسان و ابزار نابودی بیدادگران و وسیله گشایش است. عدالت در حوزه‌های فلسفه و جامعه شناسی و اقتصاد مطرح است. دو پیش‌فرض‌ مهم در عدالت و نابرابری است. یکی اینکه آیا بین انسان‌ها، تفاوت‌های طبیعی‌و زیستی وجود دارد و تفاوت‌های اجتماعی به تفاوت‌های طبیعی برمی‌گردد؟ دوم پیش‌فرض یکسان‌پنداری است.
امام علی در خطبه 185 و نامه 53 به همانندی طبیعت انسان‌های متفاوت اشاره می‌کند. پس تفاوت‌های انسان‌ها، اجتماعی است. بسیاری از جامعه‌شناسان به پیش‌فرض‌نابرابری معتقدند. اگر جامعه، وجودی یکسان با جمع یا وجودی غیر از جمع باشد؛ معنای عدالت تفاوت دارد. برخی ریشه فقر را به ذات فقیر بر می‌گردانند و دولت و جامعه را مقصر نمی‌داند و دسته دیگر به جامعه و ساختارها و دولت، خرده می‌گیرد. فرهنگ فقر، یک مقوله ربطی و خرده فرهنگ وابسته است. باید کمک کرد تا فقیرپنداری رخ ندهد.
چند دیدگاه فلسفی درباره عدالت است. یکی، دیدگاه طبیعت‌گرایانه(شعار برابری، برای برابرها و نابرابری، برای نابرابرها) و اعتقاد به منشأ طبیعی عدالت،(کلیسا در مقطعی به اصل قناعت فقرا و طبیعی بودن نابرابری باور داشت)؛ دوم، دیدگاه مساوات‌گرایانه(منشأ بی‌عدالتی در جامعه است)، سوم، دیدگاه تعریف عدالت بر پایه شایستگی، چهارم، دیدگاه بی‌طرفی دولت و فعالیت حداقلی آن در نظام لیبرالیسم و تقلیل عدالت اجتماعی به عدالت فردی و عدالت به مثابه انصاف؛ پنجم، دیدگاه حق‌گرایانه
امام علی(ع) نگاه طبیعت‌گرایانه و مساوات‌طلبانه به عدالت ندارد؛ البته خلقت مساوی انسان را می‌پذیرد. دیدگاه شایسته‌گرایانه را می‌توان به امام علی نسبت داد.
کشیش مارسلو سانچز سوروندو از رم، دومین سخنران اجلاس بود؛ با عنوان «آیا عدالت جهانی به واسطه قدرت امکان‌پذیر خواهد بود.» وی در ابتدای سخنرانی به وضعیت بی‌عدالتی در جهان معاصر پرداخت. گرچه تلاش‌های فراوانی بعد از جنگ جهانی دوم در خصوص عدالت و نظم جدید جهانی ارایه شده، ولی باعث عدالت بین‌المللی نشده و فقر و گرسنگی در جهان را ریشه کن نساخته است. دبیر کل سازمان همکاری اقتثصادی و توسعه اظهار داشت که همواره اقتصاد، ما را مورد تهدید قرار می‌دهد. استراتژی‌های سیاسی و اقتصادی در کوتاه مدت به سوی مصرف‌گرایی رهنمون می‌شوند. حال چگونه این مشکلات حل می‌شود؟ عشق ایثارگرانه که از عشق افلاطونی تفاوت دارد؛ انسان‌ها را تغییر می‌دهد. عشق به تعبیر پولس، حقیقتی ساکن نیست و همان چیزی است که می‌سازد. من باید به دیگری تبدیل شوم و این زمانی است که شخص دیگر به من تبدیل شود. به تعبیر پاپ بندیکت شانزدهم، عشق به همنوع، بر پایه عشق به خدا استوار است و مسئولیت‌آفرین است.
سومین سخنران، دکتر سیده مژگان سخایی در باره نقش عدالت در حیات فردی و حیات اجتماعی موحدان بود. عدالت در تمام ادیان و در همه حوزه‌های دین اعم از اعتقادات و احکام و اخلاق حضور دارد. انسان در حوزه فردی، زمانی نجات می یابد که در خود تعادل ایجاد کند. عدالت در حوزه خانوادگی، عامل مهم روابط اجتماعی است. عدالت در حوزه اجتماعی، رعایت حقوق افراد جامعه است. عدالت‌مداری، عامل نجات جامعه است. مفهوم نجات و منجی آخرالزمان در ادیان با عدالت گره خورده است.

عصر دومین روز به رياست دكتر مصطفي بروجردي با سخنرانی دکتر حمیدرضا آیت اللهی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با عنوان «نیاز بشریت کنونی به عدالت و نقش راهبری اسلام و مسیحیت در برپایی عدالت» آغاز شد. وی تأکید کرد که ادیان به فضایل، از جمله عدالت توجه ویژه‌ای دارند. ادیان باید پناهگاهی برای نیازمندان و محرومان باشد. وی با اشاره به آیات قرآن و روایت امام علی(ع) به ضرورت اجرای عدالت در جامعه و طرفداری از مظلوم پرداخت. وی به راهکارهایی برای حضور عدالت‌طلبانه اسلام و مسیحیت پرداخت و تأکید داشت که باید جریان‌های عدالت‌طلب ضد دینی را شناخت تا عدالت، همراه معنویت را مطرح کرد.
دومین سخنران عصر، دکتر وینچنز بونومو، استاد تمام رشته حقوق و سازمان‌های بین المللی در دانشگاه پونتیفیکال لاتران در شهر واتیکان با عنوان «عدالت برای تمامی خانواده بشری و نظم بین‌الملل در تعالیم کلیسای کاتولیک» بود. وی بر این باور است‌که عدالت باید پایه نظم بین‌الملل باشد و بین عدالت و قانون رابطه محکمی برقرار گردد. تعالیم کلیسای کاتولیک معتقد است‌که ارزش‌های عدالت و قانون در روابط بین الملل معاصر هنوز به طور کامل از طریق نظم بین‌الملل حاصل نگردیده است. اعضای جامعه بین‌الملل نه بر طبق منافع فردی، بلکه بر اساس پویایی خیر عمومی باشد. حقوق بین‌الملل، راه و رسم سلوک برای خانواده بشری در تمامیت آن است. کلیسای کاتولیک بر این باور است که هیچ کشوری نمی‌تواند بدون ارتباط با کشورهای دیگر فقط منافع خود را دنبال کند و تحت یک چنین شرایطی نمی‌تواند خود را آنگونه که باید توسعه دهد. سعادت و پیشرفت هر کشوری به نوبه خود یک عامل و یک نتیجه از سعادت و پیشرفت دیگر کشورهاست. عدالت با هنجارهای اخلاقی همراه است تا میان کشورها، همزیستی مسالمت‌آمیز برقرار سازد. اعتقاد تعالیم کلیسا برای اعطای قدرت دارای اقتدار مردمی در سطح جهانی، به جامعه بین‌الملل باعث تضمین عدالت و احترام به حقوق بین‌الملل می‌شود. جامعه بین‌الملل که جامعه چند فرهنگی است این خطر وجود دارد که بر یک نسبی‌گرایی از عدالت تأکید شود؛ زیرا ارزش‌هایی که مفهوم عدالت را شکل می‌دهند مورد فراموشی و یا نقض قرار خواهد گرفت.

ديدار و ملاقات با پاپ بنديكت شانزدهم
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با پاپ بنديكت شانزدهم ، رهبر كاتوليك هاي جهان مسيحيت ديدار و اظهارداشت: بر جامعه دينداران است كه از كيان دين در مقابل تهاجمات بنيادگرايان لائيك دفاع كنند.
اين ديدار بعد از ظهر روز چهارشنبه در محل اقامت پاپ صورت گرفت، دكتر خرمشاد ضمن ابلاغ سلام هاي گرم مسؤلان ايراني به پاپ، بر ضرورت تداوم اين نشست ها كه در فضايي عالمانه و معنوي صورت مي گيرد تأكيد ورزيد.
وی گفت: افراط در ماده گرائي جهان امروز را در معرض افراط گرائيهاي ديگري نظير افراط در خشونت و توهين به مقدسات اديان قرار داده است .
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي تاکیدکرد بر جامعه دينداران است كه از كيان دين در مقابل تهاجمات بنيادگرايان لائيك دفاع كنند
برنامه ديالوگ بين الاديان را بسيار مهم و اساسي ارزيابي نمود و خواستار تداوم آن از سوي رهبران ديني شد.
در این ديدار ،پاپ بنديكت شانزدهم براي مردم ايران دعا كرد.
در پايان اين ديدار هديه اي از صنايع دستي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران توسط رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي تقديم پاپ بنديكت شانزدهم شد و مورد تقدير وی قرار گرفت.
ديدار و ملاقات با وزير فرهنگ واتيكان
آقای دکتر خرمشاد؛ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با آقای کاردینال راوازی؛ وزیر فرهنگ واتیکان، در محل این وزارت خانه ملاقات کرد.
در این ملاقات که دکتر حلمی؛ رئیس مرکز گفت و گوی ادیان و تمدن های سازمان و آقای برهانی؛ کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشتند، ابتدا وزیر فرهنگ واتیکان ضمن خوشامدگویی به آقای دکتر خرمشاد و هیأت همراه از فرصت ایجاد شده جهت ملاقات و گفت و گو با ایشان تشکر نمود و همکاران خود در جلسه که شامل نماینده شورای پاپی فرهنگ، معاون علمی و مسؤل ارتباطات رسانه ها بودند را معرفی نمود.
آقای کاردینال راوازی اظهار داشت، اخبار مربوط به نشست و گفت و گوهای هیأت ایرانی با شورای پاپی واتیکان را از طریق رسانه ها پیگیری نموده و از بیانه پایانی و محتوای خوب مباحث ابراز خرسندی نمود و گفت: ما در زمینه فعالیت‌های مختلفی از جمله فعالیت های هنری و علمی استقبال می کنیم.
آقای دکتر خرمشاد؛ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات نیز ضمن قدردانی از همکاری خوب مجموعه وزارت فرهنگ و شورای پاپی واتیکان با سازمان فرهنگ و ارتباطات؛ به ویژه در زمینه برگزاری هشتمین دوره نشست و گفت و گو بین اندیشمندان جمهوری اسلامی یاران و واتیکان اظهار داشت؛ سازمان فرهنگ و ارتباطات با داشتن 70بیش از نمایندگی فرهنگی در خارج از ایران در حوزه فرهنگ، هنر، ادبیات و نیز گفت و گوهای بینادینی، فعالیت های مختلفی دارد و مایلیم در دیگر حوزه های فرهنگی، همکاری و مناسبات خود را با شما گسترش دهیم.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات با اشاره به موفقیت آمیز بودن هشتمین دور گفت و گوها که پیرامون موضوع عدالت و نقش آن در جامعه و حوزه فردی، اجتماعی و بین المللی بود، اظهار امیدواری کرد؛ دو سال بعد، نهمین دور گفتگوها با میزبانی سازمان در جمهوری اسلامی ایران برگزار گردد.
دکتر خرمشاد با اشاره به رشد و توسعه سینمای معناگرا که پس از پیروزی انقلاب اسلامی چشم گیر بوده و فیلم های کوتاه و بلند خوبی توسط کارگردانان جوان ایرانی تولید شده است، آمادگی سازمان را برای مشارکت و همکاری دو طرف در جشنواره های فیلم فجر و جشنواره های فیلم ایتالیا اعلام نمود. رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات؛ همچنین، به تولید صنایع دستی با جلوه های دینی؛ موسیقی های عرفانی- دینی و سنتی در سال های اخیر اشاره نمود و برای برگزاری کارگاه های علمی مشترک؛ به ویژه پیرامون موضوعات شبیه سازی و دین، عقل و دین، اخلاق و دین؛ با همکاری دانشگاه ها و حوزه های علمی، اعلام آمادگی نمود که مورد استقبال وزیر فرهنگ واتیکان قرار گرفت.
آقای کاردینال راوازی؛ وزیر فرهنگ واتیکان، با ابراز خوشحالی از موضوعات مطرح شده گفت: ما در همه پنج موضوعی که شما مطرح نمودید، اعلام آمادگی برای همکاری می نمائیم. امیدوارم از طریق هماهنگی و پیگیری نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در واتیکان و رم بتوانیم برای عملی کردن هر یک از این پیشنهادات، برنامه ریزی و اقدام نمائیم.

ديدار با رئيس دانشگاه پاپي سالزيانا درايتاليا
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با پروفسور «كارلو نانّي» رئيس دانشگاه پاپي سالزيانا وابسته به واتيكان ملاقات و از اين دانشگاه بازديد بعمل آورد.
دكتر"محمدباقرخرمشاد"، رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ابراز خشنودي نمود و طي معرفي فعاليت هاي علمي و فرهنگي دانشگاه از برگزاري هفته فرهنگي جمهوري اسلامي ايران كه با برپايي نمايشگاه خوشنويسي قرآني، آثار و صنايع دستي و نمايش فيلم هاي ايراني همراه بود، خبر داد كه مورد استقبال چشمگير دانشجويان قرار گرفته است.
وي ضمن اشاره به ارتباط خوب با سفارتخانه ها و مراكز فرهنگي و تحقيقاتي بر لزوم و تداوم اين ارتباطات تأكيد كرد.
خرمشاد ضمن تعبير از دانشگاه به عنوان "محل كسب علم و دانش" و "مكاني براي تنفس" از حضور در دانشگاه مهم و معتبر سالزيانا اظهار رضايت كرد و به معرفي فعاليت هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در خارج از كشور پرداخت.
وي با اشاره به مبادلات بين دانشگاهي به عنوان يكي از فعاليت‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي كه گاه در چارچوب سازمان و گاه در قالب واسطه بين دانشگاه ها انجام مي گيرد، براي امضاي تفاهم نامه اي در اين خصوص با دانشگاه سالزيانا، اعلام آمادگي كرد.
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي همچنين پيشنهاد كرد كه اين تفاهم‌نامه بين دانشگاه سالزيانا با دانشگاه هاي اديان و مذاهب، دانشكده معارف اسلامي دانشگاه امام صادق(ع) در تهران و نيز مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران امضا گردد.
ايشان با اهميت بر تداوم ارتباط با قشر جوان، براي اعزام استاد ايراني و برگزاري دوره هاي متعدد با هماهنگي ان دانشگاه اعلام آمادگي نمود كه مورد استقبال پروفسور ناني قرار گرفت.
رئيس دانشگاه پاپي نيز ضمن استقبال از اين پيشنهاد ،گفت: ما با دانشگاه هاي متعدد، تفاهم نامه هايي را در زمينه هاي تبادل استاد و دانشجو، تبادل رشته هاي دانشگاهي، برگزاري همايش ها و سمينارها و فعاليت هاي انتشاراتي، امضا كرده‌ايم و با جديت آنها را دنبال مي كنيم. بر اين اساس، دانشكده فلسفه و همچنين دانشكده آموزش هاي مذهبي ما نيز مي توانند با دانشگاه هاي شما ارتباط داشته باشند.
در پايان هدايايي از كتب ديني و فرهنگي و نيز يك اثر از صنايع دستي جمهوري اسلامي ايران به رئيس دانشگاه اعطا گرديد. سپس دكتر خرمشاد به همراه پروفسور "كوفله "معاون دانشگاه از دپارتمان‌ها، كتابخانه و ديگر مراكز دانشگاه بازديد كردند.
ديدار و ملاقات با رئیس شورای ملی تحقیقات ایتالیا
آقای دکتر محمد رضا دهشیری معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به همراه آقای دکتر آیت‌اللهی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و آقاي قربانعلی پورمرجان رایزن فرهنگی سفارت ج.ا.ایران در ایتالیا با آقای پروفسور لوئیجی نیکولاس رئیس شورای ملی تحقیقات ایتالیا دیدار نموده و بر فعالیتهای مشترک تحقیقاتی در ایران و ایتالیا تاکید نمودند.
در این دیدار پس از خوش آمدگوئی آقای پروفسور نیکولاس آقای دکتر دهشیری گزارشی از پیشرفتهای علمی و فرهنگی ج.ا.ایران را توضیح داده و آقای دکتر آیت اللهی هم به عنوان رئیس بزرگترین مرکز پژوهشی در منطقه توضیحاتی را ارائه نموده و بر همکاریهای مشترک در حوزه علوم انسانی (مثل تبادل استاد ، نگارش مقالات در مجلات و کتب همدیگر ، پروژه های تحقیقاتی مشترک و غیره ) تاکید نمودند.
آقای پروفسور لوئیجی نیکولاس رئیس بزرگترین موسسه تحقیقاتی ایتالیا هم ضمن ارج نهادن به سابقه فرهنگی و تمدنی ج.ا.ایران، ارتباط با آن کشور را مایه مباهات دانسته و ارتباط دیرینه فرهنگی و هنری دو کشور را ستود و تاکید بر استمرار روابط فرهنگی در حوزه های مختلف از جمله تحقیقاتی و پژوهشی نمود و آمادگی خود را برای هر گونه ارتباطات عملی و علمی در حوزه علوم انسانی اعلام نمود.
وی گفت: این شورا از شوراهای تابعه وزارت آموزش ايتاليا می‌باشد که در سایه برنامه گسترش تحقیقات اتحادیه اروپا، در حوزه تحقیقات علوم تجربی؛ فرهنگی؛ فن آوری؛ اقتصادی؛ اجتماعی و... با حفظ استقلال علمی؛ مالی و ساختاری خود، فعالیت می‌نماید.
این شورا به ریاست لوئيجي نيكولايس علاوه بر دفتر مرکزی در شهر رم، 100 مؤسسه تحقیقاتی وابسته(10 مؤسسه در حال الحاق) فعال در قالب 7 دپارتمان(4 دپارتمان در حال افزایش) را در برگرفته و با 8000 مؤسسه و دپارتمان مستقل دیگر نیز همکاری دارد. این شورا در دو بخش ملی و بین المللی، در حوزه های تحقیقاتی؛ دانشگاهی - آموزشی؛ کتابخانه ای؛ انتشاراتی و... فعالیت دارد.
طرفین در خاتمه این دیدار به توافقاتی رسیدند که قرار شد توسط رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان در رم و دپارتمان علوم انسانی این موسسه انرا پی گیری نمایند .

بازديد از دانشگاه پاپي گريگوريانا
روز پنج‌شنبه از ساعت 5 الي 7 بعد از ظهر مورخ 2/9/91 آقايان دكتر دهشيري، دكتر حلمي، دكتر بروجردي و سركار خانم سخايي به دعوت رئيس دانشگاه پاپي گريگوريانا جهت بازديد و گفتگو با جمعي از اساتيد دانشگاه به سمت دانشگاه مذكور كه در مركز شهر روم قرار دارد شدند و مورد استقبال رئيس و تعدادي از اساتيد قرار گرفتند.
در اين دانشگاه كه وابسته به واتيكان است دانشجويان زيادي از كشورهاي مختلف جهت گذراندن دوره‌هاي تخصصي الهيات، فلسفه، ديپلماسي مشغول به تحصيل مي‌باشند. مخزن كتاب اين دانشگاه بالغ بر يك ميليون جلد كتاب است كه بيش از 10 هزار جلد از كتابها نسخ خطي و برخي از آنها مربوط به قرن پنجم ميلادي مي‌باشند.
در ابتدا از بخش‌هاي مختلف دانشگاه بازديد بعمل آمد و سپس در نشستي با حضور رئيس دانشگاه، خانم دكتر ايلاريا مورالي استاد دانشكده الهيات و دو نفر از اساتيد اين دانشگاه پيرامون موضوعات مختلفي از جمله عدالت و همكاريهاي مسلمانان و مسيحيان بحث و گفتگو گرديد.
دانشگاه گريگوريانا با نظارت مستقيم واتيكان اداره شده و در آن رشته هاي علوم انساني و علوم مذهبي كليسايي ارائه مي گردد.اين دانشگاه در سال 1553 .م توسط مؤسس طريقه ژزوئيتي و قديس ديگري به نام سن فرانچسكو صورت پذيرفت. در سال 1556.م پاپ پيوي پنجم آن را به عنوان دانشگاه به رسميت شناخت. در سال 1582.م پاپ گريگوري سيزدهم توسعه جديدي به آن بخشيد. در سال 1876.م رشته حقوق كليسايي و در سال 1924.م مدرسه عالي ادبيات لاتين و در سال 1932 .م رشته تاريخ كليسا و تنصير شناسي و در سال 1955.م انستيتوي علوم اجتماعي به اين دانشگاه افزوده شد. همچنين در سال 1985.م انستيتوي علوم معنوي وابسته به دانشكده دين شناسي و در سال 1970 .م انستيتوي رجيناموندي و در سال 1971 .م انستيتوي روانشناسي نيز به اين دانشگاه ملحق گرديد.
دانشكده هاي مختلف اين دانشگاه عبارتند از : دانشكده تئولوژي حقوق كليسايي فلسفه مسيحي تاريخ كليسا ميسيون شناسي علوم اجتماعي روانشناسي ارتباطات اجتماعي ميراثهاي فرهنگي كليسا . اين دانشگاه داراي دو مؤسسه اصلي به نام هاي مؤسسه انجيل شناسي و مؤسسه پاپي شرق شناسي مي باشد. اين دو مؤسسه از نظر حقوقي مستقل و داراي رئيس هيات علمي و بخش اداري خاص خود است اما از نظر همكاريهاي علمي همچون تبادل استاد و دانشجويان و برپايي دوره هاي مشترك آموزشي ارتباط نزديكي با دانشگاه دارد.
مؤسسه پاپي انجيل شناسي داراي دو دانشكده تحت عنوان دانشكده متون مقدس و دانشكده مطالعات شرق كهن است. مؤسسه پاپي شرق شناسي نيز داراي دو دانشكده با عنوان هاي دانشكده علوم كليسايي شرق و دانشكده حقوق كليسايي شرقي است. هر كدام از اين دو مؤسسه نيز داراي شعبات و مؤسسات فرعي است. به عنوان مثال مؤسسه پاپي انجيل شناسي شعبه اي تحت عنوان انجيل شناسي بيت المقدس دارد.
اين دانشگاه داراي مؤسسات فرعي ديگر به نام مؤسسه معنويت روانشناسي علوم مذهبي و مدرسه عالي ادبيات لاتيني مي باشد.
بر اساس بند دوم ماده 10 قانون 121 مصوب 25 مارس 1985 مجلس ايتاليا عناوين آكادميك صادره از دانشگاه گريگوريانا از سوي دولت ايتاليا به رسميت شناخته شده است.
اين دانشگاه مهم ترين مركز آموزش عالي واتيكان است و به دليل جايگاه ويژه اي كه دارد رياست افتخاري آن بر عهده رئيس مجمع تعليم و تربيت كاتوليكي واتيكان است. اداره اين دانشگاه بر عهده طريقه ژروئيتي كه از طريقه هاي مهم و قديمي مذهب كاتوليكي مي باشد. رئيس كل اين طريقه كشيشي معاون دانشگاه است.
در بيان جايگاه و نقش مهم اين دانشگاه قابل ذكر است كه تعداد زيادي از كارددينالها اسقف هاي كاتوليك و پاپ ها دوران تحصيل خود را در اين دانشگاه سپري كرده اند.
در حال حاضر در ده دانشكده اين دانشگاه 3400 دانشجو از109 مليت مختلف و با اديان و مذاهب متفاوت تحصيل مي كنند. 300 استاد و دانشيار از 40 كشور از جمله سه استاد مسلمان از تركيه، تونس و ايران نيز در آن تدريس مي نمايند.
اين دانشگاه داراي كتابخانه عظيمي مشتمل بر 900 هزار جلد كتاب است. علاوه بر آن مؤسسات وابسته به اين دانشگاه نيز داراي كتابخانه هاي مستقل مي باشند.
دانشگاه گريگوريانا تحت سرپرستي اين طريقه ژزوئيتي يا يسوعي ها اداره مي شود.اين طريقه در سال 1524.م توسط ايگناتيوس لولي لا تاسيس و در سال 1540.م توسط پاپ به رسميت شناخته شد. اهداف اساسي اين طريقه عبارتند از : حمايت از ايمان مسيحي و ترويج ايمان انجام شعائر مذهبي اداره مدارس و فعاليت هاي تبليغي نشر معارف .
ژزوئيت ها هر چند پيمان‌هاي سه گانه رهباني يعني فقر تجرد و اطاعت را پذيرفته اند اما هرگز عزلت نشيني و انزوا را اختيار نكرده بلكه حضوري فعال در عرصه هاي مختلف علمي و تبليغي در سراسر جهان دارند. اين گروه از ابتدا بر اطاعت محض از پاپ و سلسله مراتب كليسا تاكيد داشتند. شهرت ژزوئيتها در ترويج و اهميت دادن به علم و آموزش در سطح عالي است. آنان بر اساس اين اعتقاد آموزشگاهها انجمن ها و مدارس فراوان تاسيس نمودند.
ژزوئيت‌ها از پيش كسوتان اصلاحات تدريجي در مسيحيت كاتوليك بوده و نقش اساسي در شوراي ترنت بر عهده داشتند. همچنين آنان بنيانگذار تبليغ به شيوه جديد و متناسب با شرايط اجتماعي بودند.هم اكنون نهادهايي همچون راديو واتيكان روزنامه رسمي واتيكان رصد خانه و مجله تمدن كاتوليكي كه منعكس كننده نظرات رسمي كليساي كاتوليك است تحت سرپرستي اين گروه مي‌باشد.

 

: <#f:4253/>
تعداد نمایش : 821 <<بازگشت
جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
banners
فصلنامه گفتگو شماره دو زمستان 1393

فصلنامه گفتگو، بهار 1393

مجله خبري گفتگوي اديان و تمدن ها

مجموعه مقالات

ديالوگ 5

ديالوگ 6
vote
نظرسنجي غير فعال مي باشد
UsersStats
Visitorsofpage: 32990
Visitorsofday : 110
Visitorsofpage : 1236758
Onlinevisitors : 1
PageLoad : 1.1875

صفحه اصلی|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت