سه شنبه ٢٠ آذر ١٣٩٧ فارسي|English
 
 
صفحه اصلی|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
Title
iran
Gallery is Empty!
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
NewsletterSignup
نام :   
ایمیل :   
سومين اجلاس رهبران ديني مسلمان و مسيحي، رم - ايتاليا، 11 الي 13 آذر 1393 تاریخ ثبت : 1395/02/28
طبقه بندي : ,,
عنوان : سومين اجلاس رهبران ديني مسلمان و مسيحي، رم - ايتاليا، 11 الي 13 آذر 1393
تاريخ : 1393/09/11
:
اجلاس سوم مسیحیان و مسلمانان
2-4 دسامبر 2014
رم، ایتالیا
دعوت به اقدام

سومین اجلاس از گفتگوهای بین رهبران و متخصصین مسیحی و مسلمان از ملت های شرق و غرب می باشد. این اجلاس در سوم وچهارم دسامبر 2014 برگزار گردید.
رهبران اصلی مشارکت کننده در اجلاس عبارتند بودند از:
 عالیجناب کاردینال جین لوئیس توران - رئیس شورای پاپی گفتگوی ادیان و میزبان اجلاس
 اعلیحضرت شاهزاده حسن ابن طلال از اردن - رئیس هیات امنای RIIFS و رئیس هیات امنای RIIRD
 عالیجناب ژان بریسون چین - هشتمین اسقف منطقه واشنگتن و مشاور در امور گفتگوی ادیان کلیسای ملی واشنگتن
 آیت اله پروفسور سید مصطفی محقق داماد - رئیس بخش مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران
موضوع سومین اجلاس مسیحیت و اسلام:
مسلمانان و مسیحیان: زندگی مومنین در جامعه
موضوعات فرعی زیر توسط چهار شرکت کننده تهیه و توسط حاضرین به بحث گذاشته شد:
1. نقاط قوت ادیان ما در رابطه با تلاش مان برای جلوگیری از خشونت در جامعه از طریق پذیرش "دیگری" کدامند؟
2. ما با چه چالشهایی در ادیان خود در رابطه با تلاش مان برای جلوگیری از منازعات در جامعه از طریق پذیرش "دیگری" روبرو هستیم؟
3. چگونه هر کدام از ادیان ما میتواند با دولتهای مربوطه و جامعه مدنی بطور موثر در جامعه همکاری کند تا موانع و سوء تفاهمات از "دیگری" را در تلاشمان برای جلوگیری از منازعات از میان ببرد؟
4. در طول همکاری با یکدیگر؛ چگونه میتوانیم بیاموزیم به فرهنگ صلح و آرامش از طریق ادیان خودمان شکل بدهیم؟
شرکت کنندگان از عالیجناب پاپ فرانسیس بخاطر ملاقات خصوصی قدردانی کردند و همچنین بخاطر مهمان نوازی از آنان در هتل ایل کانتیکو (سرود) ، رم، ایتالیا، مرکزی که تحت حمایت پاپ برای گفتگو تهیه شده مراتب سپاسگزاری خود را اعلام کردند. وزیر امور داخلی توضیح داد که عنوان این مکان بر گرفته از دعایی بوده که توسط فرانسیس قدیس از آسیسی نوشته شده. عنوان این دعا "سرود سرودها" میباشد. این تامل قلبی برخاسته از روح مردی است که در دوران جوانی در خشونت و جنگ شرکت میکرد و شاهد بود که چگونه دین میتواند برای اشاعه خشونت و دامن زدن به تنقر مورد سوء استفاده قرار بگیرد.او سفری به دامیتا در مصر کرد و در آنجا با رهبران مسیحی و مسلمانی که در منازعه بودند روبرو شد. در میان این جنگهای مذهبی و سیاسی بود که او بینش الهی دریافت کرد که بایستی با تمامی کنوانسیونهای دینی، سیاسی و فرهنگی فاصله بگیرد و فضایی برای احترام متقابل، صلح و آشتی ایجاد کند.
روسای جلسات بر نکات ذیل تاکید کردند:
1. "بعنوان مومنین در جامعه، ما میتوانیم و بایستی به میان جمعیت هایمان برویم که نه بر علیه یکدیگر بلکه با یکدیگر صحبت کنند، از غنای تنوع، مزایا و لذات تبادل فرهنگی و دینی بهره مند شوند و فضاهای قدسی ما را نه بعنوان جایی برای تفرقه بلکه بمثابه اماکنی برای تبادل سازنده...اشاعه مشترکات و احترام به تفاوت ها بازسازی کنند (شاهزاده حسن ابن طلال).
2. "دیگری" صرفا نباید زمانی که ما را خوشحال میکند مورد احترام ما قرار بگیرد، بلکه تا زمانی که به قوانین عادلانه دولت و قواعد زندگی جمعی مبتنی بر عقل و عرف احترام میگذارد بایستی مورد احترام باشد". ( کاردینال توران)
3. "ما بایستی به اصول عقلانی بعنوان هسته اصلی درک ارزشهای دینی و زندگی اجتماعی وفادار باشیم و به آنها عمل کنیم. این بدان معنا نیست که درک دین از هیچ هنجاری پیروی نمی کند و یا متون دینی بر اساس تصورات مختلف متفاوت هستند. بایستی مقیاسی برای اندازه گیری که قابلیت ارزیابی این تصورات و تفاسیر را دارد ارائه شود. (آیت اله داماد)
4. "یکی از جنبه های جالب و مشترک مسیحیت و اسلام دخیل بودن آنان در سیاست و دیانت است. ... {بدین ترتیب} مسیحیت و اسلام در این برهه از زمان از فرصت بزرگی برای همکاری موثر با دولتها و جامعه مدنی جوامعی که در حال حاضر دستخوش آشوب هستند برخوردار می باشند". {کشیش چان}
اجلاس در زمان امید و چالش های موجود بر سر راه گفتگوی دینی آغاز شد. یک نشانه مهم امید در سفر پاپ فرانسیس به ترکیه آشکار شد؛ زمانی که او تاکید کرد بعنوان رهبران دینی متعهد هستیم که نقض کرامت و حقوق بشر را تقبیح کنیم. زندگی انسان که یک هدیه از جانب خداوند خالق است یک خصوصیت قدسی دارد. بنابراین هر خشونتی که به دنبال توجیه دینی باشد بایستی محکوم شود چرا که خداوند قادر متعال خدای زندگی و صلح است. این نکته مهم توسط آیت اله داماد در اجلاس مورد تاکید قرار گرفت ایشان گفتند: در دینای امروز بخاطر رفتار بعضی از دینداران ادیان با خشونت عجین شده اند/ متاسفانه ادیانی که بعنوان پیام آوران صلح دوستی اخلاق و آرامش شناخته میشدند در بسیاری از نقاط دنیا باعث خونریزی و درگیریهای خشونت آمیز شده اند. بنابراین وظیفه اصلی رهبران دینی امروز زدودن این ظواهر جدید زشت از ادیان است. همچنین بایستی تلاش شود زیبایی های واقعی و جنبه های حقیقی همه ادیان ایضاح گردد و این هدیه خدادادی به جایگاه واقعی اش برگردانده شود.
ما شرکت کنندگان در همکاری نزدیک با اعضای هیات هایمان متعهد شدیم که در زمینه های زیر در سطح جهانی،منطقه ای، ملی و محلی اقدامات زیر را انجام بدهیم:
به جوانانمان کمک کنیم تا از طریق بسط شبکه ای برای شناسای الگوهای مطلوب آموزش بین- دینی، برنامه های تجربی، تحصیلات دانشگاهی و کتابهای درسی بتوانند احساس نشاط و برادری کنند.
سفرهایی ترتیب بدهیم تا مقامات سطح بالای مسیحی و مسلمان با دیدار از مناطقی که تحت تاثیر خشونت شدید هستند همبستگی خود را نشان دهند و از کسانی که در رنج هستند یاد بگیریم و با عمل موثر سعی کنیم که مصیبت زدگان را کمک کنیم و از رنج بیشتر انان جلوگیری کنیم.
همکاریهایمان را در زمینه های کمکهای انساندوستانه افزایش دهیم تا بتوانیم فقر، بیماری و عدم دسترسی به نیازهای اساسی رابرطرف و شبکه ای برای همکاری میان مسیحیان و مسلمانان در زمینه کمک رسانی و ایجاد سازمانهای مورد نیاز ایجاد کینم.

در پایان، از مومنین خواستند که از منظر سنتهای دینی شان و تمامی افرادی که نیت خیر دارند به اقدامات زیر مبادرت ورزند:
دعوت کنند که در سرزمین مقدس که خاستگاه سه دین ابراهیمی و شاهدی بر وحدت و کثرت است، و بنابراین نماد پیام گفتگو، همزیستی و احترامی است که ملهم از این شهر است؛ صلح فراگیر برقرار شود؛
با توجه به پیشرفتی که حاصل شده است زنان را در فرایند گفتگوهای بین دینی مشارکت دهند و همچنین با توجه به نیاز تلاش بیشتر برای حرکت به جلو، تصدیق کنند که زنان در تمام سطوح جامعه نقشی کلیدی در ایجاد صلح ایفا میکنند و تایید کنند که زنان اغلب بار اصلی صدمات حاصل از خشونت، فقر، تبعیض، قاچاق انسان، به حاشیه رانی، نابرابری و برخوردهای حذفی را بر دوش میکشند؛
استفاده از دین یا استفاده ابزاری از مفاهیم دینی برای مشروعیت بخشیدن به اعمال غیر عادلانه به نام دین رامحکوم کردند.

با تصمیم برای ادامه تلاش خود در زمینه گفتگوهای ادیان بعنوان راهی برای پذیرش "دیگری"، شریک غم و شادی و آنان بودن، یادگرفتن پذیرش دیگران و زندگی متفاوت آنان، فکر کردن و صحبت کردن و دست به دست هم دادن برای انجام وظیفه خدمت به عدالت و صلح ، روسای جلسات و شرکت کنندگان در سومین اجلاس مسیحی-مسلمان در انتظار برگزاری چهارمین اجلاس از این سری گفتگوها در سال 2016/2017 در ایران می باشند.

 

: <#f:7427/>
تعداد نمایش : 247 <<بازگشت
جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
banners
فصلنامه گفتگو شماره دو زمستان 1393

فصلنامه گفتگو، بهار 1393

مجله خبري گفتگوي اديان و تمدن ها

مجموعه مقالات

ديالوگ 5

ديالوگ 6
vote
نظرسنجي غير فعال مي باشد
UsersStats
Visitorsofpage: 12890
Visitorsofday : 171
Visitorsofpage : 1236122
Onlinevisitors : 2
PageLoad : 1.1250

صفحه اصلی|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت