چهارشنبه ٢٧ دی ١٣٩٦ فارسي|English
 
 
صفحه اصلی|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
عنوان
ایران
Gallery is Empty!
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[عضویت]
اشتراک خبرنامه
نام :   
ایمیل :   
اولين «نشست ديني اسلام و مسيحيت پروتستان انجيلي»، 7 خرداد 1391 تاریخ ثبت : 1393/07/16
طبقه بندي : ,,
عنوان گفتگو : اولين «نشست ديني اسلام و مسيحيت پروتستان انجيلي»، 7 خرداد 1391
منبع : مركز گفتگوي اديان و تمدن ها
تاريخ : 1391/03/07
مكان : تهران
تهيه و تنظيم : <#f:6282/>
متن :

نخستين نشست ديني اسلام و مسيحيت پروتستان انجيلي با عنوان«مسئوليت مشترك مسلمانان و مسيحيان در قبال بيت المقدس» به همت مركز گفتگوي اديان و تمدنهاي معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و با مشاركت «انجمن كليساهاي انجيلي خاورميانه» (كه مقر اين انجمن در بيروت است) " هفتم خرداد ماه 1391در سالن شهيد رحيمي سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامي برگزار شد.

در اين  نشست ديني  انديشمندان مسيحي و مسلمان از كشورهاي: ايران ، لبنان ، سوريه ، سويس، پاكستان ،ارمنستان و انگليس شركت كردند .

در ابتداي اين نشست دكتر اعتصامي قائم مقام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و دكتر «رزا جارجور» دبيركل انجمن كليساهاي انجيلي خاورميانه به ايراد سخنراني  پرداختند.

آقاي منصور اعتصامي قائم مقام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي طي سخناني گفت: تأكيد اديان در دفاع از مظلوم، مبتني بر فطرت الهي است. وي در سخناني حول محور «مقاومت مظلوم در مقابل ظالم» و نقش اثر گذار حمایت رهبران مختلف مذهبی در تحقق این امر مهم اظهار داشت: یکی از مظاهر اصلی این حمایت و پشتیبانی در دفاع همه جانبه از مستضعفين و مظلومین جهان خلاصه می شود که در این میان مسئله مردم ستمدیده فلسطین در مقابل رژیم ستمگر و اشغالگری چون اسرائیل، به عنوان یکی از مصادیق اصلی وحدت ادیان الهی مطرح می شود.

وی با اشاره به اينكه تأكيد اديان در دفاع از مظلوم مبتني بر فطرت الهي است، تصريح كرد: اقدامات سوء رژیم صهیونیستی به عنوان بزرگترین مخالف و مبارز این خواسته الهی در وجود هر موحدی با ارتقاء سطح گفتگوها و تبادل نظرات متقابل و دوسویه پیروان و به خصوص رهبران ادیان بر مبنای کتب آسمانی خنثی و بی اثر خواهد شد.

دکتر اعتصامی افزود: با احترام متقابل و شناخت و پذیرش رعایت نکات حساس مذهبی در قالب برگزاری گفتگوی روبرو و صریح می توان زمینه ای وسیع را برای تبادل آراء ادیان ابراهیمی ایجاد کرد که همه پیروان مذاهب الهی را در حل بزرگترین مسئولیت برخاسته از ایمان و اعتقاد آنها، یعنی رهایی قدس شریف از چنگال ستمگر بیگانه مساعدت نماید.

خانم رزا جارجور دبيركل انجمن كليساهاي انجيلي خاورميانه طي سخناني در سخناني در مراسم افتتاحيه اين نشست با بيان اين‌كه احترام متقابل در ميان مومنان و پيروان يك ضرورت و ارزش بزرگ است كه در محافل ما نيز مورد تاييد و تاكيد قرار گرفته است، افزود:‌ گفت‌‌ وگو با احترام به اعتقادات ديگران و براي زندگي مسالمت‌آميز مي‌تواند اثربخش باشد و گفت‌وگوي بدون احترام به نمادهاي مذهبي و مقدسات معني‌دار نخواهد بود.

رزا جارجور با تقدير از رويكرد جمهوري اسلامي ايران و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي براي ديدار و گفت ‌وگوي صاحب‌نظران و انديشمندان اديان تصريح كرد: ما در انجمن كليساهاي انجيلي خاورميانه هفده كليسا داريم كه علاقه بسيار زيادي به گفت‌وگو با مسلمانان دارند؛ لذا ارزشمند است كه با شما گفت‌وگو كنيم.

وي خاطرنشان كرد: ما به مساله بيت‌المقدس علاقه داريم، زيرا آن‌جا كليساهايي هستند كه در شرايط بدي قرار دارند و تحت اشغال هستند و ما از جمهوري اسلامي ايران و مركز گفت‌وگوي اديان تشكر مي‌كنيم كه مي‌خواهند با اين گفت‌و‌گوها از حقوق فلسطينيان كه در ظلم و ستم هستند، حمايت كنند.

دبيركل انجمن كليساهاي انجيلي خاورميانه افزود: بايستي هر دو طرف براي ايستادن كنار همديگر در مقابل هتك حرمت به مقدسات مقاومت كنند و اجازه چنين كاري را ندهند.

وي خاطرنشان كرد:‌ در گروه 10 نفره اعزامي ما به ايران،  از انديشمندان و رهبران ديني از كشورهاي اروپايي، كانادا و از قاره آسيا هستند.وي سپس اعضائ اين هيئت را اينگونه معرفي كرد: دكتر توماس وايپف از سويس ، مدير رهبران ديني در اتحاديه اروپا،دكتر ژان كلود باست از سويس عضو شوراي كليساهاي جهان ، دكتر رياض جارجور از لبنان ، رئيس گروه عربي گفتگوي اسلام و مسيحيت، خانم دكتر ارما فست دوسكاز كانادا، عضو هيئت علمي دانشكده الهيات دانشگاه منونايت كانادا، دکتر استفان سایزر  مقام روحاني انگليسي و کشیش ارشد كليساي عیسی مسیح در شهر «سری» انگلستان ، هارتون سليميان رهبر كليساي انجيلي ارمني سوريه، دکتر ماجد ابل دبیر کل شورای صلح بین ادیان در لاهور ، مقام روحاني اديب عواد از سوريه، عضو شوراي كليساهاي انجيلي در سوريه و لبنان ، مقام روحاني فادي داقر از لبنان، دبير كل شوراي كليساهاي انجيلي در سوريه و لبنان.

در جلسه اول اين نشست با عنوان كلي «ضرورت گفتگوي اديان» انديشمندان و صاحبنظراني همچون دكتر «ژان كلود باست» از سوئيس- عضو شوراي كليساهاي جهان، دكتر سيد عبدالمجيد ميردامادي- دبير علمي مركز گفتگوي اديان با عنوان« گفتگو در نگاه تاريخي و معاصر با نيم نگاهي به قدس شريف»، دكتر رسول رسولي پور- استاد دانشگاه و رئيس اسبق مركز گفتگوي اديان ، دكتر «رياض جارجور» - مديركل گروه عربي گفتگوي اسلام و مسيحيت، دكتر«ماجد ابل» از پاكستان- دبيركل شوراي صلح بين اديان در لاهور، سخنراني خود را ارائه نمودند.

 

دكتر ژان کلود باست عضو شوراي کلیساهای جهان طي سخناني ضمن تبیین ضرورت گفتگو درادیان گفت: احترام متقابل يكي از عوامل مهم در انتقال پيامهاي ديني است.

وي در سخناني اظهار كرد: گفتگو مبتنی براختیار انسان ها است باید به هویت و اعتقادات و طرز تفکر طرف دیگر احترام گذاشته شود، گفتگو منجر به عدالت ، صلح ، پیشرفت جامعه می شود و احترام متقابل يكي از عوامل مهم در انتقال پيامهاي ديني است.

وي افزود : بايد بدانيم که به دنبال چه نتیجه ای هستیم و روابط بین منطقه اي و وضعیت دشوار بین المللی را باید در نظر گرفت و ما بايد در مقابل اين دشواريها مقاومت كنيم ، مسائل اعتقادي داراي کثرت است و با پذيرش تمام آنها و بررسي و تحليل كاربردي مي توان به نتيجه مشترك و نهايي دست يافت.

همچنين وي با بيان اينكه تاريخ نويسان از منظر و دريچه ديد خود تاريخ را مي نگارند و در رويارويي با وقايع هر كدام به شيوه و تحليل خودشان آن را به آينده منتقل مي كنند ،گفت : می توان با گفتگو ي بين اقوام و تمدن ها به یک تاریخ مشترک دست یافت که نه فقط ما در داخل تاریخ باشیم و دیگران در حاشیه باشند بلكه تاریخ را باهم بنویسیم تا موجب جدایی اقوام و ملل مختلف نشود.

وي انحصار طلبی را يكي از آفت هاي گفتگوي مسالمت آميز دانست و گفت : انحصار طلبی درمسیحیت و اسلام و هر دين ديگري ، اين گونه است كه پيروان اديان در بيان و ارائه مضامين به گونه اي عمل كنند كه فقط ما درست می گوييم و دیگران اشتباه می کنند و معتقد هستند كه برای حمایت و نگهداری از دین باید قلعه ای ساخت و در آن را بست تا عقاید دیگران وارد آن نشوند . اين طرز تفكر موجب تفرقه و جدايي اقوام واديان مي شود .

وي در تفسير دين به جنبه هاي كاربردي در زندگي تأكيد كرد و گفت : باید دین را آنگونه بررسی کرد که در زندگی مردم واقعیت دارد و موجب سعادت مي شود .

همچنين وي در تشريح "معیارهای دوگانه در تبيين وتطبيق آيات الهي" گفت : معیارهای دوگانه در ادیان این است که زمانی که شما کتابی را مطالعه می کنید و براي تطبيق آن و الگوسازي و مدل سازي مثال هایی را در مورد خود می زنید ولي در مقابل دیگران رویکرد شما متفاوت می شود.

وي سپس ترس و عدم اطمینان از طرف مقابل در فرايند گفتگو را عامل به نتيجه نرسيدن آن دانست و گفت : ترس و عدم اطمینان موجب می شود که تعامل دو سویه خوبی انجام نشود. چطور می توان یک گام درست و به جلو برداشت در صورتي كه از طرف مقابل مطمئن نباشيم و يا آنكه بي اعتمادي موجب دورويي و غرض ورزي شود. خوب است که نمونه هایی ذکر شود و باید دیدگاه واقع گرایانه داشت و از نکات مشترک آغازكرد تا موجب تغییرات سیاسی و اجتماعی شد و باید بیش تر از قطعنامه های مشترک به واقعیت عملی دست یافت .

سید عبدالمجید میردامادی، دبیر علمی مرکز گفتگوی ادیان طي سخناني گفتگوي اديان  را موجب تعميق آموزه هاي اخلاقي دانست.

وي با بررسي و تببين "گفتگو در نگاه تاریخی و معاصر با نیم نگاهی به قدس شریف" خاطرنشان كرد: انسان منشأ تمدن و فرهنگ است و دو عنصر خرد و نطق انسان عامل تمدن و فرهنگ است و زبان عامل گفتگو و تعامل تجربیات است.

وی در ادامه به تشریح جایگاه انسان در ادیان مختلف و منطق پرداخت و گفت: انسان شناسان، انسان را حیوان ناطق می دانند و ناطق بودن را شامل خردمند بودن و حکمت می دانند. اصل خرد و اندیشه در ناطق بودن امری مهم است .

ميردامادي گفت: گفتگو در حوزه فرهنگ ادیان موجب ايجاد بایدها و نبایدها شده است و در ادوار گذشته نيز گفتگو در اخلاق اسلامی موجب تعامل مثبت بین مسلمانان و تجارت در سرزمین های دیگر شد.

وي افزود: گفتگو باید موجب همزیستی مسالمت آمیز شود و گفتگو  در اسلام موجب پدیدار شدن احادیث و روایات بسیاری در اسلام شد، در روایتی از پیامبر آمده است برای گفتگو حدود و ثغوري است که رعايت آن موجب تعميق آموزه های اخلاقی می شود.

همچنين داشتن مدارا در مقابل شنیدن نظرات  دیگران و با پاسخ گویی  برای استدلال های مقابل از ویژگی های مهارت های گفتگو است.

ميردامادي گفت: ایران پس از انقلاب اسلامی به گفتگوهای ادیان اهتمام می ورزد و به دنبال طراحي یک گفتگوی ديني دقیق و ایجاد شرایط لازم اين گفتگو مابين اديان است.

وی با بیان شرایط گفتگو و عامل ایجاد گفتگو گفت: برخی می گویند که گفتگو در قالب اعلامیه های حقوق بشر و در قالب حقوق بین الملل باشد ، البته این نظر قابل احترام است، اما در اصل گفتگو باید از جنبه دینی و ایمانی نيز باشد و صرف نگاه حقوقی كافي نيست.

دكتر رسول رسولي پور رئیس سابق مرکز گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي طي سخناني  بر لزوم تعامل بيشتر رهبران اديان توحيدي در جهت آزادسازي قدس شريف تأكيد كرد.

 این استاد دانشگاه و فعال دینی با اشاره به حضور خود در همایش بین المللی سال 2009 رهبران ادیان در قزاقستان، به نقل از یکی از سخنرانان اصلی این نشست مبنی بر اینکه «سکوت ممکن است نکشد، اما گفتگو قطعا شفا خواهد داد» اظهار داشت: همانطور که یک گفتگو می تواند روابط را برای مدتها مسدود کند، همان گونه نیز این قابلیت را دارد که سطح تعاملات را در سطوح مختلف و مشترک ارتقاء دهد.

وي افزود: هم اکنون زمان آن فرا رسیده که صرفا به جای پرداختن به متون مقدس دینی به اجرایی کردن این منویات در زندگی فارغ از تفاسیر ديگر بپردازیم که در این راستا پرداختن به مشترکات و منابع مورد قبول طرفین مورد تعامل از اساسی ترین عوامل تحقق حقیقی این خواسته مي باشد.

رئیس سابق مرکز گفتگوی ادیان ضمن تاکید بر گفتگوی بر محور تجارب میدانی و زندگی در اماکن مقدس الهی گفت: اگر چه یک گفتگو تنها نیاز به شنیدن دارد ولی گفتگوی زندگی نیازمند دیدن و نیز زندگی کردن و احساس کردن است و از این رو بایستی توجه داشت که برای رهایی از معضل اشغال فلسطين توسط اسرائيل، به عنوان مسئولیت مشترک مسلمانان و مسیحیان باید تبادل اطلاعات و تجربیات رهبران ادیان توحیدی در یک مقطع زمانی برنامه ریزی شده و در راستای آزاد سازی بیت المقدس به کار گرفته شود.

وی ضمن نقد این مسئله که به سبب عدم تعریف دقیق و وجود برخی کاستی ها بیگانگان علاوه بر اینکه در مقابل ادیان ابراهیمی قد علم کرده اند ، بلکه مقدس مآب هم می شوند، افزود: دین و زبان همیشه روبروی هم قرار دارند و ما ناگذیر برای تبیین دقیق مفاهیم الهی به لغات تمسک می جوییم و از طریق همین سلسله کلمات همان طور که می توان منابعی را ضایع ساخت، همانطور هم می توان امکانات جدیدی را خلق کرد.

دكتر رسول رسولي‌پور در ادامه با تاكيد بر ضرورت توجه به گفت‌وگوي زندگي به جاي گفت‌وگوي لغات و اصطلاحات تصريح كرد: گفت‌وگوي زندگي نياز به اشتراكات و با هم زندگي كردن دارد. گفت‌وگو به معناي اعتباربخشي به موضع يكطرف نيست، بلكه ابزاري است براي فرآيند آشتي و گفت‌وگوي زندگي تبلور تاثير اعتقادات ما بر يكديگر است.

رييس اسبق مركز گفت‌وگوي اديان با بيان اينكه گفت‌وگو مشتمل بر تكامل آزاد ابتكارات انساني است كه با خود پويايي را حمل مي‌كند، گفت: اكنون زمان آن رسيده كه به جاي گفت‌وگو در مورد لغات، به گفت‌وگو درباره زندگي بپردازيم.

دكتر رياض جارجور دبير كل گروه عربي گفت‌وگوي اسلام و مسيحيت گفت: شريعت اسلامي ترسيم كننده آينده منطقه است.

دبير كل گروه عربي گفت‌وگوي اسلام و مسيحيت با بيان اينكه رويكرد ايران در انجام گفت‌وگوها مي‌تواند گامي براي تقويت اين حركت در كشورهاي مختلف باشد، تصريح كرد: من از كشور لبنان مي‌آيم كه رنج زيادي مي‌كشد. امروز در لبنان و سوريه، مناقشه و چالش بزرگي به نام مناقشه شيعه و سني داريم كه خوشايند نيست.

وي افزود: ما با دو مساله روبه‌رو هستيم. يكي مشكل تحمل قوانين اسلامي در كشورهاي عربي و ديگري استفاده از دين براي تحميل حاكميت در جامعه.

جارجور همچنين با اشاره به تاثير انقلاب‌هاي اخير در ارتباط با بحث گفت‌وگوهاي اديان افزود: بايد ببينيم امروز اسلام چگونه مي‌تواند آينده منطقه را ترسيم كند. مصر امروز شبيه ايران زمان انقلاب است و شرايط ويژه‌اي دارد و البته در برخي از كشورهاي ديگر نيز وضعيت اين‌گونه است.

وي با اشاره به موانعي كه بر سر راه اديان وجود دارد، گفت: به‌كارگيري شريعت اسلامي در كشورهايي كه مسيحيان نيز وجود دارند، يكي از چالش‌ها براي آنهاست كه اگر وضعيت موجود در جهان عرب تشديد شود، سبب تشديد مهاجرت مسيحيان به غرب خواهيم بود و اين به خاطر به حاشيه راندن آنها است.

مدير كل گروه عربي گفت‌وگوي اسلام و مسيحيت اظهار كرد: انقلاب‌ها بايد تضمين‌كننده آزادي مسيحيان در جوامع خود باشند اما امروز ما شاهد اعمال تنگناها براي مسيحيان به ويژه در مصر و سوريه هستيم. از سوي ديگر انشقاق بين شيعه و سني، چالش بزرگ ديگري است كه در لبنان نيز از اين قضيه مي‌ترسيم.

وي با تاكيد بر نقش مهم گفت‌وگوها در ايجاد فرهنگ گفت‌وگو تاكيد كرد: گفت‌وگو و تعامل اديان در حال حاضر نسبت به زمان‌هاي ديگر اينقدر اهميت نداشته است.

دکتر ماجد ابل دبیر کل شورای صلح بین ادیان در لاهور طي سخناني در اين نشست گفت: همزيستي اديان مختلف در پاكستان نهادينه شده است.

 ماجد ابل يكي از بزرگترين مشكلات جوامع را نداشتن شناخت در مورد يكديگر دانست و گفت: ایران و پاکستان مشترکات فرهنگی زيادي دارند ولی باز هم  فرهنگ و جامعه یکدیگر را بطور کامل نمی شناسیم.

دبيركل شوراي صلح بين اديان با بيان تصوير كلي از جامعه پاكستان و اقوام و اديان مختلف ،گفت : در سال1347كشور پاکستان به وجود آمد و از هند جدا شد و از آن زمان تا کنون تلاش های فراوانی براي پيشرفت و توسعه كشور شده است وادیان متفاوتي وجود دارد. 95 درصد مسلمان هستند که 80 درصد سنی و بقیه شیعه و 2 درصد اقلیت ها زرتشتی و ... هستند وما معتقديم، که ادیان مختلف ، گلهای متفاوت هستند که باهم گلستان را تشکیل می دهند و باعث زیبایی زندگی می شود .خداوند در پشت طرح زندگی قرار دارد و خداوند ادیان را بعنوان هدیه الهی گزارده است و خرد الهی در این بوده است و باید واقعیت را پذیرفت.

وي همچنين گفت : در پاکستان در زمینه گفتگوی ادیان و زندگی اقوام مختلف تلاش های فراوانی شده است ، و نشست های مختلف در این زمینه تشكيل ميشود و سعي مي شود كه اين نشست ها دارای پیام باشند.

ماجد ابل بسیاری از اختلافات را از سوء تفاهم های بین ادیان دانست و گفت: باید سعی شود که این سوء تفاهم ها از بین رود و تعامل شکل گیرد . اولین سوء تفاهم این است که بعضی از افراد سعی دارند در نتيجه گفتگو ، "تغییرات جدید" حاصل شود ، ولي من برخلاف آنها معتقدم كه می توان از دین خودمان دست نکشیده و به نکات مشترک با احترام متقابل دست يافت .

وي گفت: خدا و مسئله تصوف در پاکستان و یا مفاهیم عشق در ادیان مسیحيت واسلام  از مشترکات بین ادیان است و چالش اصلی ادیان این است که چگونه می توان به مشترکات عمل کرد .

در جلسه دوم اين نشست نيز كه با عنوان كلي «مسئوليت مشترك مسلمانان و مسيحيان در قبال بيت المقدس برگزار مي شود، سخنراناني همچون دكتر «استفان سايزر» از انگلستان- كشيش ارشد كليساي عيسي مسيح، خانم دكتر الهام امين زاده-استاد حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران با عنوان « گفتگو و هم انديشي پيرامون آينده همكاريهاي اسلامي-مسيحي»، اسقف اديب عواد از سوريه - اسقف شوراي كليساي انجيلي سوريه و لبنان، سخنراني داشتند.

 دکتر «استفان سایزر»  مقام روحاني انگليسي و کشیش ارشد كليساي عیسی مسیح در شهر «سری» انگلستان طي سخناني گفت: متون مقدس همواره خواستار صلح در بيت المقدس بوده است.

وي در اين نشست ضمن بیان واقعیات موجود در فلسطین و بیت المقدس و اشغال اسرائیلی ها گفت: خداوند همیشه می خواهد که بیت المقدس مکان امن و مقدسی باشد و متون مقدس هم به این مطلب که بیت المقدس مکان صلح و آرامش باشد تأکید دارد و در متون "عبری" و... آیات دقیقی در این زمینه است و خداوند مومنان را مسئول می داند که این مکان را حفظ کنند.

وي افزود :  خداوند می خواهد که بیت المقدس به دست مومنان اداره شود و  در عهد جدید در مورد بیت المقدس آيات بسياري آمده است و مسیحیان اعتقاد دارند که مسيح به آنجا رفته و زندانی و شکنجه و به صلیب کشیده شده است و به همین خاطر ساکنین آنجا به آوارگی می روند .

سايزر تصريح كرد: ولی در انجیل ، آینده بیت المقدس  شهری است همانند قطعه ای از بهشت که به زمین می آید و پادشاهی آن را به شکوه خواهند رساند و در آن هیچ تاریکی و ترس وجود ندارد و شهر مقدس خداوند برای همه جایگاه امن و آسایش است.

وي ادامه داد: ولی وظیفه ی ما چيست؟ مسئولیت ما این است که از شهر مشترک امید، ایمان و عشق محافظت كنيم و این خواسته خداوند است، ولی اکنون شاهد ناديده گرفتن حقوق بشر و انکار حقوق بین الملل و آزادی بیان و اشغال توسط نیروهای مستکبر هستيم.

کشیش ارشد كليساي عیسی مسیح در پايان خاطرنشان كرد: ما هر تلاشی که موجب تفرقه است را رد می کنیم و ادیان در کنار هم باید با عدالت زندگی کنند، صلح پایدار باید به وجود آید و تلاش برای عدالت باید مستمر باشد.

خانم دكتر الهام امين زاده استاد حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران طي سخناني در اين نشست لزوم حفاظت از بيت المقدس  را به عنوان «ميراث بشري» از جهت حقوقي مطرح كرد.

وي به بررسي مسايل حقوقي شهر بيت المقدس پرداخت و گفت : در خصوص روابط سازمان هاي بين المللي و بيت المقدس و قطعنامه 242 و ديگر قطعنامه ها و تلاش هاي شوراي امنيت و مجمع عمومي و سازمان ملل متحد براي تضمين كنوانسيون ژنو و پايان اشغال مورد تأييد قرار گرفته است. اين قطعنامه در خصوص حفظ يادبودهاي تاريخي و مكان هاي مقدس و كمك به فلسطينياني كه در بيت المقدس زندگي مي كنند، مي باشد .

وي افزود: يونسكو، سازمان كنفرانس اسلامي، سازمان هاي غير دولتي براي رسيدن به اهداف ياد شده فعاليت كردند .در كنفرانس 68 يونسكو اشاره به حفظ مكان هاي مقدس شده است.

امين زاده تصريح كرد: همچنين كنفرانس عمومي نيز بر حفظ مكان هاي تاريخي مقدس بيت المقدس به عنوان "ميراث بشري" تأكيد كرد و قطعنامه هايي نيز در اين خصوص صادر شده است، ولي اين سازمان نتوانسته است كه ادامه حفاري باستان شناسان اسرائيل را منع كند و تلاش هاي بسياري براي حفظ دارايي هاي تاريخي و نگهداري بناها شده است .

وي همچنين در ادامه به تعريف مكان هاي تاريخي و بناهاي فرهنگي پرداخت و گفت : مكان فرهنگي شامل هرگونه اموال منقول و غيرمنقول فرهنگي مي شود و كنوانسيون مسئوليت  اين امر را بر عهده يونسكو قرار داده است .

استاد حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران در پايان خاطرنشان كرد: براي حفظ آثار تاريخي مي توان حقوق معنوي اين آثار را به ثبت رساند و بدينوسيله در جهت حفظ و نگهداري اين شهر تاريخي كوشيد . 

اسقف اديب عواد اسقف شوراي كليساي انجيلي سوريه و لبنان طي سخناني اظهار داشت:  از ديد بسياري از مسيحيان و مسلمانان بيت‌المقدس شهر دعا و نيايش است. تأكيد زيادي در متون مقدس ما بر روي ضرورت اين مسئله شده كه بيت‌المقدس شهر نيايش باشد. اما متاسفانه بيت‌المقدس شبيه هر چه شد بغير از شهر دعا. ما مي‌دانيم نام بيت‌المقدس يعني شهر صلح و ما شنيده‌ايم وقتي پدر ما ابراهيم به اين شهر آمد  آن شهر قديمي مكان صلح خوانده شد. خدا به اين مكان  بعنوان نماد صلح اهميت داده است. مسيح در سخنراني وداع مي‌گويد من صلح‌ام را به شما مي‌دهم. عيسي ميگويد : صلح سازان مورد عنايت خداوند‌اند. پولس مي‌گويد: خداوند خداي صلح است. فكر كنم اكثر يهوديان آنچه از صلح درك ميكنند متفاوت است با آنچه صهيونيست‌ها درك ميكنند .فلسطينيان هم درك متفاوتي دارند.

نتايج و تصاوير تحريف شده از مفاهيم مقدس در حال حاضر بسيار است و رايج است و يك كالاي نمايشي شده است . كشورهاي استعمارگر به تحريف مفاهيم متكي هستند. مفاهيمي مانند دمكراسي، عدالت، آزادي و تروريسم. توسط نيروهاي امپرياليستي تحريف مي‌شود.

آنها خير را به شر تحريف مي‌كنند شما پول پرداخت كن استبداد را به دمكراسي تحريف مي‌كنند. انجيل به ما مي‌آموزد شيطان در لباس فرشته ظاهر مي‌شود. اخطار مي‌دهد كه شيطان در لباس فرشته نور ظاهر مي‌‍‌شود در طي 60 سال گذشته اين اتفاق براي فلسطيني‌ها افتاده است . سرزمين بدون مردم و مردمي بودن سرزمين.

ما چه مي‌توانيم بكنيم. ما نمي‌توانيم مسئله بيت‌المقدس را از فلسطيني‌ها جدا كنيم. زيرا اين اتفاقي كه به دست امپرياليست افتاد، جنايت جنگي بدون بازدارندگي قانوني است. شرف مكان به مردمي است كه به آن تعلق دارند. من مايلم از اين آيه استفاده كنم. "واعدولهم ماستطعتم من قوه" استفاده كنيد با هر چه كه مي‌توانيد...

اما قدرت صرفاً، قدرت نظامي نيست. استفاده از نيروي سلاح و قانون نيست جنبه‌هاي متفاوتي دارد. رسانه‌ها پرنفوذتراند. براي مثال: يك مؤمن هميشه در حال جنگ با شرّ است.

همانگونه كه گفتم انجيل به ما اخطار مي‌دهد شيطان در لبان فرشته نور مي‌آيد. سلاح آنها عشق به انسانيت در همه رنگ‌ها و زبان‌ها است و اعتقاد آنها به عدالت است. دنياي غرب اين واقعيت را ناديده گرفته و اين كه به يك جنبه توجه كنيم به ضرر ما است چون مسئله قدرت را محدود مي‌كنيم. وي افزود:  ما بايد بخاطر دغدغه صادقانه ج. ا. ايران  به اين مسئله تشكر كنيم.

وي در پايان  گفت: براي حل چلشهاي امروزي بايد  : 1- هدف را مشخص كنيم  2- بايد مسائل و مشكلات را مشخص كنيم. يكي از بدترين چيزها جهل است 3- ما چه توانايي‍‌هايي داريم 4- بعنوان  مسيحيان انجيلي‌ ما خيلي عاشق  امام علي (ع) هستيم و فكر مي‌كنيم كه كلام او كلام پيامبر ما است نه تنها آن ها را مي‌خوانيم آن را حفظ مي‌كنيم و بايد به آن عمل كنيم 5-توجه به نقش مسيحيان داخلي خيلي مهم است. من در رابطه با تجربه كشور خود سوريه مي‌گويم.   

گفتني است در پايان اين نشست نيز پيرامون آينده همكاريهاي اسلامي-مسيحي گفتگو و هم انديشي صورت گرفت.

 

گزارش ملاقات  گروه كليساهاي پروتستان با رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در ديدار با شركت كنندگان نخستين «نشست ديني اسلام و مسيحيت پروتستان انجيلي» در محل اين سازمان گفت: گفتگوهاي بين اديان، معطوف به تبيين نقاط مشترك است.

محمد باقر خرمشاد در اين ديدار با تشريح تبليغات دشمنان ايران در فضاي مجازي و فضاي بين الملل گفت: در جهان كنوني ما شاهد دوتصوير از  ایران هستيم .ایران رسانه ای و ایران واقعی كه شکاف بین این دو بسیار است.  

وي به اهميت گفتگو در تمام امور بالاخص در مورد اديان پرداخت و گفت : سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ، مسئولیت "گفتگوی ادیان" را به عهده دارد و در گذشته گفتگوهای متعددی با سایر کلیساها داشته است و يك سنت قديمي در ايران پشتوانه اين گفتگوها است بنابراين پديده جديد و مدرني نيست و بزودی امسال گفتگوهای برگشتی نيز از جمله با کلیسای ارتدوکس مسکو برگزار خواهد شد. مركز گفتگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در برنامه‌هاي امسال خود برگزاري بیش از 15 دور از گفتگوهای ادیان را دارد و جمهوری اسلامی ایران تفاوت ها را به رسمیت می شناسد و گفتگوی ادیان مختلف را لازم می داند.

دكتر خرمشاد  با تأكيد بر اينكه گفتگوهاي بين اديان، معطوف به تبيين نقاط مشترك است، افزود: منطقي است كه در گفتگو از دو منظر متفاوت گفتگو كنيم و اگر متفاوت نبوديم كه گفتگويي نبود. بديهي است كه از مشتركات شروع كنيم نه از افتراقات بخاطر اينكه اگر از افتراقات صحبت كنيم ادامه نخواهد داشت.بخاطر همين موضوع بيت‌المقدس كه موضوع امروزي است و نقاط مشتركي داريم انتخاب شده است.

 شما در كشوري حضور دارید که غربی ها و مخصوصاً فرانسوی ها می گویند ایران موزائیک اقوام بوده است و صدها سال در کنار هم زندگی کردند و سنت قدیمی در پشت آن است، به همین جهت سرزمین ایران بدون هیچ ریا و تظاهری شاهد این گفتگوهاست .

 رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در پايان تصريح كرد: البته این یک سنت اسلامی نیز می باشد و دین اسلام ادیان گذشته را مورد پذیرش قرار داده  است. ادیان ابراهیمی مي توانند همزیستی مسالمت آمیز داشته و در کنار همديگر با صلح و عدالت زندگی کنند.

 

گزارش ديدار از دانشگاه اديان و مذاهب قم:

در ادامه برنامه‌هاي اين هيئت در روز 9 خرداد ماه بازديدي از بخش‌هاي مختلف دانشگاه اديان و مذاهب قم داشتند و با حجت الاسلام و المسلمين دكتر مسجدجامعي ديدار وگفتگو كردند. در اين جلسه ايشان به پرسش‌هاي اعضائ هيئت پاسخ داد.

ايشان اظهار داشتند: ايران در همه زمان‌ها يك چهار راه بوده است. محل ارتباط شرق و غرب بوده است. يهوديت در زمان كورش به ايران آمد و بخاطر همين نيز خيلي از مقابر يهودي را در ايران مي‌بينيد. همچنين مسيحيت از طريق ايران به برخي ديگر از كشورها رفت. دانشگاه جندي شاپور در اين زمينه خيلي فعال بود. همينطور مانويت كه ديني بين زرتشتي، بودايي و مسيحي است در ايران بود. وي همچنين در مورد آشوريان و كلدانيان و ارامنه و تاريخ حضورشان از زمان ساساني گزارشي ارائه نمود.

 سپس وي گفت :اما در حال حاضر مردم ايران از قبائل مختلف هستند ولي نظام طايفه‌گري نيست بلكه به مليت توجه مي‌كنند. وي در خصوص يهوديان ايران توضيحاتي داد. همچنين در خصوص مهاجرت اقليت‌ها گفت: در حال حاضر، ما مشكل مهاجرت خصوصاً براي افراد تحصيل‌كرده خود را داريم و از جمله اقليت‌ها، كه البته به دليل حساسيت‌ها و تعداد محدود آنها نمايان‌تر است.البته مواردي را هم مي‌بينيم كه سازمان‌هايي نيز مشوق مهاجرت آنها هستند و به آنها براي مهاجرت كمك مي‌كنند. در حال حاضر شرايط خوبي دارند البته درست است كه مشكلاتي هست ولي اين مشكلات طبيعي است كه البته روز به روز بهتر خواهد شد.

وي همچنين در خصوص سني‌ها در ايران و اينكه در از لحاظ جغرافيايي كجاهاي ايران بيشتر زندگي مي‌كنند،توضيحاتي ارائه نمود .

: <#f:4253/>
تعداد نمایش : 628 <<بازگشت
جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
تازه ها
فصلنامه گفتگو شماره دو زمستان 1393

فصلنامه گفتگو، بهار 1393

مجله خبري گفتگوي اديان و تمدن ها

مجموعه مقالات

ديالوگ 5

ديالوگ 6
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدیدکنندگان
بازدید این صفحه: 17766
بازدید امروز : 562
بازدید این صفحه : 1084761
بازدیدکنندگان آنلاين : 9
زمان بازدید : 1.3594

صفحه اصلی|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت