شنبه ٣٠ تير ١٣٩٧ فارسي|English
 
 
صفحه اصلی|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
Title
iran
Gallery is Empty!
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
NewsletterSignup
نام :   
ایمیل :   
فصلنامه گفتگو، شماره يك ، بهار 93 تاریخ ثبت : 1393/07/08
طبقه بندي : ,,
نام مجله : فصلنامه گفتگو، شماره يك ، بهار 93
جلد :
:

مقدمه

وقتی در تعریف دین می گوییم که مجموعه ای ا ز تعالیم و احکامی است که از سوی خداوند و توسط رسولان برای هدایت بشر آمده است، طبیعی است که با در نظر گرفتن صادر کننده این تعالیم، بپذیریم که هیچ حقی از انسان فروگذار نشده است. اصولاً انسان، موضوع دین است. موضوع حقوق بشر، انسان است. در اندیشه اسلامی، انسان، مخلوق و بنده حضرت پروردگار و خدای عالمیان، خالق و مالک و رب‏العالمین است. به همین جهت او که ربوبیت تکوینی جهان به‏دست اوست، صاحب ربوبیت تشریعی و قانون‏گذاری است. انسان چه بخواهد چه نخواهد، چه بداند و چه نداند، وجودش و تمام هستیِ او، عاریتی از جانب خدای متعال است و اگر چنین است او بنده است و نمی‏تواند حتی برای خود تعیین تکلیف کند. پس بر اساس فلسفه حقوق اسلام، حق فقط از خدا است. برهان آن هم این است که؛ منشأ حق، نوعی سلطه است و سلطه اعتباری، برگرفته از سلطه تکوینی است. و چون اصل هر سلطه تکوینی از خداست، پس اصل هر حقی از خدا است و او بر اساس مصالح و حکمتها، حقوقی را برای دیگران قرار می‌دهد. و به نوعی این امر زبان مشترک تمام ادیان الهی است. پیروان ادیان الهی، یعنی اسلام، مسیحیت و یهودیت در درجه اول به برابری انسان ها در مقابل پروردگار و رعایت حقوق انسانها ارجاع می دهند که مشروعیت این حقوق از وحی الهی و یا مرجع قانونگذاری ویژه ناشی می شود. در ادیان الهی، خدا در مرکز جهان بینی آنها قرار گرفته است در حالی که در حقوق بشر غیر دینی یغنی غرب، مرکزیت و محور اصلی، انسان است و انسان محوری جایگزین خدامحوری شده است. از اصول مشترک ادیان الهی که مانند دو اصل ياد شده منبع و منشا حقوق انسان‌ها نیز می‌باشد این است که انسان برترین مخلوق و خلیفه خداوند بر روی زمین است که آزاد، مستقل، امانتدار خدا و مسئول خویشتن و جهان است که خیر و شر به او الهام شده و دارای ظرفیت علمی و عملی نامحدود است. اصل مشترک دیگر اینکه در ادیان الهی عمل صالح منحصر در عبادات رسمی نیست و علاوه بر حقوقی که برای انسان متصور است مسئولیت‌هایی نیز بر عهده او است که به همراه عبادات تلاش برای کم کردن رنج‌های دیگران و ايجاد جامعه‌ای سالم، مرفه، شکوفا و استفاده از خلاقیت خود برای بهتر ساختن زندگی در این جهان و آزاد ساختن انسان‌ها از موانع تکامل بهترین عمل صالح است و هرکه بیشترین خدمات را به بندگان خداوند بکند محبوب‌ترین نزد پروردگار است. در تمام این اصول مشترک حقوق و تکالیف بشری نهفته است که اهتمام انسان‌ها به اجرای آنها می‌تواند جامعه ایمانی مطلوب و پیشرفته را رقم بزند. بنابراین ادیان الهی نه تنها در تقابل با حقوق بشر نیستند بلکه در موارد متعددی بهتر از قوانین سکولار و غیر دینی به حمایت از حقوق بشر پرداخته‌اند. براي نمونه درباره حقوق بشر در زمان مخاصمات مسلحانه نظام‌های مبتنی بر حقوق دینی و غیر دینی براین تعهد هستند که قربانیان جنگ و افراد غیر نظامی باید مورد حمایت قرار گیرند. حتی این امر حائز اهمیت است که نه تنها ادیان الهی با قواعد حقوق بشردوستانه در تعارض نیستند بلکه بهتر و بیشتراز قواعد حقوقی موضوعه امروز قواعدی را در حمایت از نظامیان و غیر نظامیان پیش‌بینی کرده‌اند. يراي مثال در حقوق بین‌الملل اسلامی به آموزه‌هایی از پیامبر اسلام (ص) برمی‌خوریم که در ابعاد مختلف و وسیع حمایت از حقوق غیر نظامیان، مجروحین، اسرا و حفاظت از محیط زیست را در زمان جنگ را دستور داده اند....

دريافت فايل : دانلود فايل
تعداد نمایش : 883 <<بازگشت
جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
banners
فصلنامه گفتگو شماره دو زمستان 1393

فصلنامه گفتگو، بهار 1393

مجله خبري گفتگوي اديان و تمدن ها

مجموعه مقالات

ديالوگ 5

ديالوگ 6
vote
نظرسنجي غير فعال مي باشد
UsersStats
Visitorsofpage: 13862
Visitorsofday : 119
Visitorsofpage : 1198191
Onlinevisitors : 6
PageLoad : 0.8750

صفحه اصلی|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت