پنج شنبه ٢٣ مرداد ١٣٩٩ فارسي|English
 
 
صفحه اصلی|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
Title
iran
Gallery is Empty!
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
NewsletterSignup
نام :   
ایمیل :   


  چاپ        ارسال به دوست

وبینار

چهارمین وبینار بیروت برگزار شد

چهارمین نشست تخصصی مجازی (وبینار) «مناقشه‌های کرونایی» به همت رایزنی فرهنگی ایران در لبنان عصر جمعه (۱۹ اردیبهشت‌ماه) در بیروت برگزار شد.

به گزارش ایسنا، عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی ایران در بیروت در این وبینار با موضوع «کرونا؛ جهانی‌سازی و دهکده جهانی» گفت: از روزهای ابتدایی ورود این مهمان ناخواسته، در فضای مجازی توئیت کردم که «عواقب همه‌گیری جهانی کرونا و ناتوانی جهان در مدیریت با عواقب ناگواری برای اقتصاد، علم، فرهنگ، محیط زیست، سبک زندگی و حتی آینده اندیشه بشر ادامه خواهد یافت.»

وی افزود: امروز بیش از سه ماه پس از شیوع این بیماری، هیچ‌کس نمی‌توانست تصور کند که پیامدهای آن، چنان سریع و فوری خواهد بود که دنیای پرادعای غرب، اینگونه در معرض دید و داوری عموم قرار گیرد! کرونا توانست میزان خلأ موجود در ساختارها، سازمان‌ها و نهادهای رسمی بین‌المللی در سطوح بالا را آشکار و نقاب را از چهره‌های دروغین آنها پاره کند.

خامه‌یار ادامه داد: در این بین، مهمترین نکته، تأثیر کرونا در سیستم نئولیبرال و جهانی‌سازی آن و بر افتادن نقاب از چهره واقعی این مکتب فکری و به اصطلاح سیستم بین‌المللی مدرن و دهکده جهانی است که به اصطلاح جهانی‌سازی خوانده می‌شود.

وی گفت: کرونا بیش از هر چیز دیگر موفق شده است به آنچه که در اصطلاح، تمدن نوظهور و مدرن خوانده می‌شود ضربه بزند و آن را با دقت، قدرت استثنایی و هوشمندی فوق‌العاده و به شکلی خلاقانه هدف قرار دهد.

رایزن ایران در لبنان افزود: این اپیدمی، وجود بیماری ریشه‌دار در ساختار ذهنی و عدم تعادل عمیق در سیستم سرمایه‌داری غیرانسانی را نشان داد که بسیار خطرناک‌تر و وحشتناک‌تر از خود ویروس کرونا است.

خامه‌یار اظهار کرد: برای مواجهه با این بیماری فراگیر و ناتوانی در مقابله مستمر با آن، باید به صورت جدی به فلاسفه بازگردیم. برای اینکه بار دیگر خرد و دانایی به کتاب‌ها برگردد و از قرنطینه در غارهای مدرن خلاص شوند، باید به پاسکال و فلسفه معنوی او درباره ظرفیت محدود عقل در مقایسه با وسعت و گسترش فضای ایمان رجوع کنیم.

وی در ادامه سخنانش یادآور شد: به نظر می‌رسد که ما در میانه تولد دنیای جدید هستیم. این جهان یک دنیای «کابویی» نیست که با تیراندازی، اراده خود را به دیگران تحمیل می‌کند و قدرت‌های غالب به تنهایی کنترل آن را در دست دارند. این «دنیای جدید» محصول جنگی دشوار و نامتقارن با یک دشمن ناشناخته است که بدون آنکه دیده شود، ضربه خواهد زد و «امپراتوری هژمونیک» و دهکده جهانی آن را وادار به تسلیم می‌کند.

خامه‌یار تصریح کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم به دهکده امنی ایمان بیاوریم که قرآن به آن اشاره می‌کند: «وَضَرَبَ ٱللَّهُ مَثَلًا قَرْیَةً کَانَتْ ءَامِنَةً مُّطْمَئِنَّةً یَأْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِّن کُلِّ مَکَانٍ: و خدا شهری را مثل زده است که امن و امان بود [و] روزیش از هر سو فراوان می‌رسید.»

جایگزین تمدنی

محمد شقیر ـ پژوهشگر و استاد فلسفه دانشگاه لبنان ـ از شرکت‌کنندگان در این وبینار بود که در ارتباط با «فروپاشی دهکده جهانی و راه سوم» سخن گفت.

وی اظهار کرد: در ابتدای این بحران در ارتباط با آنچه روی داده بود دو مقاله با عنوان «بیماری و به‌کارگیری تکنولوژی» نوشتم که اولی به سرمایه‌داری و دومی به مارکسیسم اشاره داشت. شاید به این نتیجه برسیم که آنچه در ارتباط با بیماری و پیامدهای آن حاصل شده، به پسگرد، شکست، ضعف و فروپاشی نظریه‌های نظام سرمایه‌داری با همه تعبیرات، انواع و ویژگی‌های آن دارد، به ویژه آنچه به نظام نئولیبرالیسم مربوط می‌شود.

شقیر ادامه داد: مسئله دومی که می‌خواهم به آن بپردازم آن است که بعد از فروپاشی سرمایه‌داری به عنوان یک تئوری، بازگشت به مارکسیسم نیز نمی‌تواند در این مسئله راهگشا باشد حتی اگر برخی به نوعی به آن تمایل داشته باشند.

وی افزود: راه سومی نیز وجود دارد. جنبش‌های اسلامی این شعار را سر می‎دهند که دین و یا اسلام راه‌حل است. من معتقدم این فقط یک شعار نیست؛ ما به آن به مثابه یک جایگزین تمدنی در سطح جهانی می‌نگریم و باید تئوری کاملی ارائه دهیم که بتواند پاسخگوی بحران‌های بزرگ و سوال‌ها باشد.

شقیر اظهار کرد: من کتابی دارم با عنوان «فلسفة العدالة وإشکالیات