شنبه ٠٤ خرداد ١٣٩٨ فارسي|English
 
 
صفحه اصلی|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
Title
iran
Gallery is Empty!
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
NewsletterSignup
نام :   
ایمیل :   


  چاپ        ارسال به دوست

دور اول گفت‌وگوي ديني ايران و آكادمي كاتوليكي آلمان آغاز شد؛

دين، ابزار كارآمد براي تقابل با جهل

نخستين دور گفت‌وگوي مركز گفت‌وگوي اديان و فرهنگ‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با آكادمي كاتوليكي آلمان، پيش از ظهر امروز (سه‌شنبه 14 اسفند‌ماه) در تهران گشايش يافت.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در آيين افتتاحيه اين دور از گفت‌وگوها كه با حضور انديشمندان مسلمان از ايران و انديشمندان مسيحي از آلمان در محل اين سازمان برگزار شد، حجت‌الاسلام محمدمهدي تسخيري، رييس مركز گفت‌وگوي اديان و فرهنگ‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، هدف از برگزاري اين گفت‌وگوها را تبيين حقايقي عنوان كرد كه جاي جاي جامعه بشريت وجود دارد.

وي در ادامه با تشريح فعاليت‌هاي مركز گفت‌وگوي اديان و فرهنگ‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در تعامل و برگزاري اجلاس‌هاي گفت‌وگو با اديان ابراهيمي و غيرابراهيمي، گفت: در اين اجلاس‌ها موضوعات مختلف اعم از اخلاقي، معنوي و نيز مسايل مبتلابه جامعه را مدنظر قرار مي‌دهيم؛ مانند مسأله افراطي‌گري و خشونت كه متأسفانه به نام دين انجام مي‌شود و يا نقش دين و رهبران ديني در محافظت و صيانت از محيط زيست كه كه در آنها به اين نتايج دست يافتيم كه؛ روح اديان با آنچه عناصر افراط‌ي در جامعه انجام مي‌دهند منافات دارد و همچنين هر چه بشر از اديان دورتر مي‌شود، جرايم بيشتري نسبت به محيط زيست مرتكب مي‌شود.

وي تأكيد كرد: دين براي جمادات و نباتات و جانوارن و پرندگان ارزش قائل است؛ بنابراين انسان در منظر دين ارزش بسياري دارد و به همين دليل تأكيد مي‌شود؛ بسياري از دروغ‌پردازي‌هايي كه به نام دين ارايه مي‌شود، برخلاف واقعيت‌هاي دين است.

تسخيري در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اعلام هزينه‌هاي حضور ايالات متحده آمريكا در منطقه خاورميانه كه از سوي دونالد ترامپ مطرح شده است، گفت: در اخبار و رسانه‌ها منشتر شده كه برخي رهبران سياسي گفته‌اند؛ حدود 7 هزار ميليارد دلار براي جنگ‌هاي منطقه هزينه شده است و ثمري به همراه نداشته است. اين مبلغ خارج از هزينه‌هاي پنهان مانند اثرات رواني و معلوليت‌هاي ناشي از جنگ است. در مقابل ما معتقديم كه؛ اگر مبلغ بسيار اندكي از اين رقم اعلام شده در راه گفت‌وگوها صرف مي‌شد، وضعيت بشر بدون شك غير از شكل كنوني و دنيا جاي بهتري براي زندگي بود.

«خشونت به نام خدا ممنوع»

كريستين استروبل، عضو هيأت ارتباطات مسيحيان ـ مسلمانان در شوراي مركزي كاتوليك آلمان، سخنران بعدي آيين افتتاحيه با اشاره به اينكه در جهان صلحي نخواهد بود؛ اگر در ميان اديان روابط مسالمت‌آميز وجود نداشته باشد، گفت: در گفت‌وگوهاي ديني صرفاً به دنبال اين نيستيم كه شكاف‌هاي بين اديان را پر كنيم؛ بلكه بايد توجه اديان به صلح و ايجاد صلح را هم جلب كنيم.

وي ادامه داد: در آلمان مردم به شدت نسبت به موضوع دين مشكوك و مظنون هستند. در شوراي مركزي كاتوليم تلاش مي‌كنيم تا با اين پديده مقابله كنيم و بر اين اساس مقاله «خشونت به نام خدا ممنوع» را تهيه و منتشر كرديم.

توماس ورتز، رييس هيأت آلماني شركت‌كننده در اين دور از گفت‌وگوهاي ديني و مسئول پروژه «آينده يادآور» در آكادمي كاتوليكي آلمان هم در سخنراني كوتاه خود در اين مراسم با بيان اينكه مسيحي كاتوليك است؛ اما مطالعاتش را در حوزه اسلام انجام داده است، اظهار كرد: در آكادمي كاتوليكي آلمان، مسلمانان و مسيحيان از فرق مختلف را گرد هم جمع مي‌كنيم و در آن مباحث مختلف را مورد بحث قرار مي‌دهيم.

وي افزود: از جمله مباحثي كه مطرح مي‌كنيم، موضوع سياست و افراطي‌گري است و نيز موضوعات خاصي مانند قرآن را محور سخنان خود انتخاب مي‌كنيم. در همين جلسات بود كه يك روحاني كاتوليك پس از شنيدن تلاوت قرآن، پيشنهاد داده كه ما مسيحيان هم انجيل را مانند قرآن خواندن مسلمانان تلاوت كنيم. يا اينكه در يكي از جلسات يك خانم مسلمان به شرح سوره «فيل» از قرآن پرداخت و ما دانستيم كه خداوند چگونه محافظت از مكه را بيان كرده است و به اين نتيجه رسيديم كه با استفاده از بازتفسير سوره «فيل» چگونگي محافظت را دين از آن استخراج كنيم.

راينر اوچسلن، ديگر انديشمند آلماني حاضر در اين آيين و فارغ‌التحصيل رشته الهيات پروتستان هم با بيان اينكه در اين كشور بين 4 تا 5 ميليون مسلمان زندگي مي‌كند، گفت: در مدارس و دبيرستان‌هاي آلمان دروس ديني مسيحيت كاتوليك، مسيحيت پروتستان و دين يهودي تدريس مي‌شود؛ اما خبري از آموزش دين اسلام در كتاب‌هاي درسي نيست.

وي افزود: مسئولين آموزش و پرورش در آلمان در مقابل درخواست‌هاي ما براي گنجاندن سرفصل آموزشي براي تدريس دين اسلام براي مسلمانان دانش‌آموز، با برچسب‌زني مانند محافظه‌كاري و يا حماقت، از عملي شدن اين پيشنهادات سر باز مي‌زنند؛ به همين دليل سراغ سياستمداران و اعضاي پارلمان رفته‌ايم تا بتوانيم اين خلأ را پر كنيم.

وي تأكيد كرد: ما با اين عمل به دنبال اعتمادسازي و ايجاد پل اعتماد بين مسلمانان و مسيحيان هستيم.

اوچسلن در پايان اظهار كرد: اقدام مهم بعدي ما اين است كه به جمعيت مسيحي خودمان ديدي واقعي از آنچه در اسلام هست، ارايه دهيم؛ به خصوص به جوانان و نوجوانان كه اين مهم از طريق فعاليت در دانشگاه‌ها و دبيرستان‌ها رخ خواهد داد.

آموزش شيوه گفت‌وگوي ديني در قرآن

در ادامه آيين افتتاحيه نخستين دور گفت‌وگوي ديني ايران و آكادمي كاتوليكي آلمان، غلامرضا ذکیانی، رييس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با بيان سخناني ضمن معرفي اين مؤسسه به عنوان اولين مؤسسه فلسفه ايران، گفت: خداوند در آيه 24 سوره «سبأ» راه گفت‌وگوي بين انساني، بين ادياني و بين مذهبي را آموزش داده است.

وي افزود: خداوند در اين آيه كه درباره گفت‌وگو است، مي‌فرمايد؛ شما از جرم ما پرسيده نمي‌شويد و ما از اعمال شما پرسيده نمي‌شويم. يعني به پيامبر(ص) اعلام مي‌كند كه جرم را به خودش نسبت دهد. بنابراين خداوند راه نقطه آغاز گفت‌وگو كه آن را مهم‌ترين راه براي تعارف انسان‌ها مي‌دانيم را نشان داده است. خداوند مي‌گويد؛ اگر طرف گفت‌وگو را مجرم و خاطي و گمراه بدانيد، گفت‌وگو شكل نمي‌گيرد؛ بلكه بايد خود را نه تنها مساوي با طرف گفت‌وگو كه حتي پايين‌تر ببينيد.

ذکیانی سپس انجام گفت‌وگو را منوط به رعايت آداب و سنن گفت‌وگو دانست.

حجت‌الاسالام مظفري، مسئول دبيرخانه علمي مركز گفت‌وگوي اديان و فرهنگي‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و رايزني فرهنگي پيشين ايران در كشورهاي يونان و اتيوپي هم ضمن اظهار سخناني با اشاره به صحبت‌هاي ارايه شده توسط كريستين استروبل، عضو هيأت ارتباطات مسيحيان ـ مسلمانان در شوراي مركزي كاتوليك آلمان كه در افتتاحيه اين دور از گفت‌وگوها مطرح شد، گفت: در سخنان طرف آلماني اينگونه بيان شد كه؛ در جهان صلحي نخواهد بود اگر در ميان اديان روابط مسالمت‌آميز وجود نداشته باشد. در حقيقت اين جمله از پايه و بنيان اشتباه است.

وي افزود: ممكن است اين گفته در ستايش از دين و يا ستايش از گفت‌وگوي اديان بيان شده باشد، اما بيان آن به اين معناست كه؛ هر خشونت و جنگي كه رخ مي‌دهد، ريشه در اديان دارد.

وي افزود: بايد تأكيد شود؛ هدف اديان برقراري دوستي و صلح است و نمي‌خواهد كه منشأ خشونت باشد.

الهيات اجتماعي مسيحي

با آغاز بخش علمي اين دور از گفت‌وگوها، حجت‌الاسلام اسماعيل عليخاني، عضو مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران مقاله خود با عنوان «الهيات اجتماعي مسيحي» ارايه داد و طي آن گفت: از جمله مواردي كه همواره در مركز توجه اديان به ويژه اديان توحيدي بوده است، جامعه و مسايل مربوط به آن است. البته از سوي ديگر به واسطه اهميتي كه در حيات اجتماعي مردمان دارد، همواره در مركز توجه متفكران اجتماعي قرار داشته است. دين همواره از نقش و جايگاه پراهميتي در جامعه و حفظ ثبات يا زمينه‌سازي براي تحولات اجتماعي برخوردار بوده است.

وي در ادامه با بيان اينكه و هيچ مكتبي نمي‌تواند رويكرد اجتماعي را ناديده بگيرد، افزود: الهيات اجتماعي، الهياتي است كه به قلمروهاي متنوع و گوناگون مسايل اجتماعي نظير اقتصاد، سياست، حقوق بشر و مسايل بين‌المللي توجه دارد و مي‌كوشد براي آنها راه‌حل‌هايي مبتني بر آموزه‌هاي ديني بيايد. الهيات اجتماعي نوعي نجات اجتماعي است؛ نجات در پرتو دين و آيين ديني. باور الهيات اجتماعي بر اين است كه خدا در اجتماع و تغييرات اجتماعي مشغول به فعاليت است.

عليخاني همچنين با گفتن اينكه مي‌توان به دو شيوه صريح و ضمني به مسايل اجتماعي از منظر دين نگريست، ادامه داد: در مسيحيت، با الهيات اجتماعي صريح در قرن نوزدهم به معناي وسيع مواجه هستيم. هنگامي كه شرايط اجتماعي اروپا با هجوم مدرنيته و صنعتي شدن تغيير كرد، سؤالاتي مطرح شد كه؛ خدا كجاست؟ كليسا كجاست و چرا خدا مشكلات ما را حل نمي‌كند. بنابراين دين‌داران براي يافتن راه‌حل مشكلاتي كه با آنها مواجه بودند، به تعاليم دين خود رو آوردند.

وي تأكيد كرد: در اين موضوع نبايد موضوع كاركرد اجتمايي دين و كاركردگرايي را اشتباه بگيريم. اينكه بگوييم دين ناشي از نيازهاي اجتماعي است، اينگونه نيست. دين، خود منشأ دارد و همچنين داراي كاركرد اجتماعي و اخلاقي و عرفاني و ... است.

عضو مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در بخش ديگري از سخنراني خود با اظهار اينكه اسلام، دين اجتماعي است، گفت: اسلام از آغاز وارد اجتماع شد و بنيانگذار آن حكومت را تشكل داد و قدرت را در دست گرفت تا با فعاليت بتواند دين و اخلاق را در جامعه پياده سازد.

عليخاني در پايان گفت: مداخله اسلام و آموزه‌هاي آن در بحث‌هاي اجتماعي مانند روابط انساني، خانواده، اقتصاد و ... پررنگ است.

مسيحيان گمنام

كريستين استروبل، عضو هيأت ارتباطات مسيحيان ـ مسلمانان در شوراي مركزي كاتوليك آلمان، ديگر ارايه‌دهنده مقاله در اين بخش از اين دور گفت‌وگوهاي ديني بود كه طي آن بيان كرد: از ديدگاه كارل رانر، مسيح‌شناس و متکلم کاتولیک، مفهوم مسيحيان گمنام، يك رويكرد تفسيري بسيار مهم در خصوص 2 سؤال است؛ اينكه از لحاظ كلامي جايگاه غيرمؤمنين را درك كنيم و نيز، چگونه تكثر ديني را درك و فهم كنيم. اينكه خداناباوران را از اين منظر غيرمسيحي درك كنيم و به خصوص آنگونه كه رانر اطلاق مي‌كند، آنها را خارج از دايره فلاح و رستگاري درك كنيم.

وي افزود: در گذشته از آنجا كه در داخل هر مرزي پيروان يك دين زندگي مي‌كردند، نگاه به پيروان اديان ديگر به گونه‌اي ديگر بود؛ ولي الان پيروان اديان در كنار هم زندگي مي‌كنند و نمي‌توانيم به مانند سال‌هاي گذشته نگاهي منفي به اديان ديگر داشته باشيم. ما الان نمي‌توانيم اديان غيرمسيحي و فلسفه‌هاي زندگي غيرمسيحي مانند اسلام يا بوديسم و هندوئيسم را در فرهنگ‌هاي بيگانه در نظر بگيريم كه هيچ تأثيري در زندگي ما نمي‌گذارند. در گذشته اعتقاد بر اين بود كه كساني كه خارجاز دايره مسيحيت هستند، هيچ راهي براي دستيابي به فلاح و رستگاري ندارند. اما كارل رانر كسي بود كه قصد بازنگري در اين تفكر را داشت.

استروبل ادامه داد: در سال 1863 پاپ سه معيار را مطرح كرد كه در آن امكان دستيابي به فلاح و رستگاري وجود دارد؛ انجام قوانين اخلاقي ذاتي (طبيعي) كه خداوند در ذات انسان‌ها قرار داده است، آمادگي براي تسليم شدن در مقابل اراده خداوند و همچنين انجام اعمالي در زندگي كه ناشي از لطف و نور الهي باشد. سال‌ها بعد در 1949 ميلادي اين مسأله مطرح شد كه ممكن است توجه، تمايل يا اشتياق ناخودآگاهي براي حركت به سمت كليسا وجود داشته باشد و هنگامي كه شخص از جهل غيرقابل كنترلي رنج مي‌برد، خداوند اينگونه پي مي‌برد كه آن شخص اشتياق رسيدن به كليسا را دارد. پس يك تمايل خير دروني در انسان وجود دارد كه از طريق آن مي‌تواند اراده خود را با اراده خدا هماهنگ كند. دو سال بعد پاپ اعلام كرد؛ حتي اگر يك مهرباني و يك عشق به هم‌نوع انجام دهيد، كافيست تا خدا لطف خود را شامل حال شما كند.

وي افزود: گرچه اين رويكرد سعي مي‌كند تا الگوي پيشين را كنار بزند، اما به رغم اين تلاش، هنوز اين رويكرد نمي‌تواند تأثيرگذاري كافي داشته باشد.

اين انديشمند كاتوليك آلماني ادامه داد: نقطه مركزي معرفت‌شناسي و انسان‌شناسي كارل رانر اين است كه اگر انسان، قرار است دعوت الهي را دريافت كند، در وهله اول بايد شنونده كلام الهي باشد و در اين صورت نمي‌تواند خارج از قلمروي لطف ماوراءالطبيعه قرار بگيرد. همچنين همه مخلوقات در قلمروي لطف الهي هستند و خداوند با لطف بيكران خود همه مخلوقات را مورد رحمت خود قرار مي‌دهد. خدا خودش را با خلقت در سراسر جهان مرتبط مي‌كند و اين ارتباط خداوند با هستي بدون وجود انسان ناقص است؛ زيرا انسان مهم‌ترين مكان براي حضور و سكناي خداوند است.

وي تأكيد كرد: بشر زماني مي‌تواند لطف الهي كامل را دريافت كند كه خداوند را بپذيرد و اين مسأله به تمامي انسانيت و بشريت مرتبط مي‌شود و ارتباطي به موقعيت ديني آنها ندارد. رانر اين مفهوم را درباره سنت‌هاي ديني متكثر هم به كار مي‌برد. بر اساس ديدگاه او، يكي از ويژگي‌هاي اساسي دين حقيقي اين است كه اين دين بايستي در عمل ديني در ميان نظم ديني اجتماعي قرار بگيرد. اگر چنين باشد و اگر كه در درون اديان ديگر، بشر در تماس با لطف‌هاي الهي باشد، بايستي خودش را در جايي كه انسان‌ها در رابطه با مطلق يعني دين هستند، نشان دهد و در درون دين بيان كند. پس معناي مثبت يا ايجابي از دين عيني يا حقيقي به دست مي‌آيد كه با آنچه در مسيحيت داشتيم، در تضاد است.

گفتني است؛ ادامه نخستين دور گفت‌وگوهاي ديني ايران و آكادمي كاتوليكي آلمان، امروز و فردا (14 و 15 اسفندماه) در مؤسسه پژوهشي ميراث مكتوب در تهران و نيز دانشگاه اديان و مذاهب شهر قم، برگزار خواهد شد.

 


٠٩:٢٢ - شنبه ١٨ اسفند ١٣٩٧    /    شماره : ٧٢٤٩٧٧    /    تعداد نمایش : ٦٦


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
banners
فصلنامه گفتگو شماره دو زمستان 1393

فصلنامه گفتگو، بهار 1393

مجله خبري گفتگوي اديان و تمدن ها

مجموعه مقالات

ديالوگ 5

ديالوگ 6
vote
نظرسنجي غير فعال مي باشد
UsersStats
Visitorsofpage: 486334
Visitorsofday : 48
Visitorsofpage : 1289662
Onlinevisitors : 1
PageLoad : 1.6719

صفحه اصلی|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت