پنج شنبه ٢٧ مهر ١٣٩٦ فارسي|English
 
 
صفحه اصلی|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
عنوان
ایران
Gallery is Empty!
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[عضویت]
اشتراک خبرنامه
نام :   
ایمیل :   


  چاپ        ارسال به دوست

ابراهيمي‌تركمان در اجلاس گفت‌وگوي تمدن‌هاي رودس در يونان:

جهالت مدرن در عصر کنونی عامل دوری انسان از صلح است

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در آيين افتتاحيه پانزدهمين مجمع بين‌المللي «گفت‌وگوي تمدن‌هاي رودس» در يونان، گفت: جهالت مدرن در عصر کنونی عامل دوری انسان از صلح و مدارا است.

پانزدهمين مجمع بين‌المللي «گفت‌وگوي تمدن‌هاي رودس» با موضوع «چندگانگی و گفت‌وگو در مسايل منطقه‌ای و جهانی: ترسیم آینده‌های ممکن» طی روز گذشته، ١٤ مهرماه با حضور هيأت عاليرتبه از جمهوري إسلامي ايران به ریاست ابوذر ابراهیمی ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در یونان آغاز به كار كرد.

این اجلاس با خوشامدگویی اجلولاديمير ياكونين، ریيس هيأت نظارت مؤسسه Doc و تأکید بر بررسی موضوعاتي مانند فرهنگ، سياست، اقتصاد و دين، آغاز شد.

وي افزود:: ما فقط به گذشته توجه نمي‌كنيم بلكه نگاه ما به آينده است و براي آيندگان با يكديگر همكاري مي‌كنيم.

در ادامه ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در سخناني گفت: جهاني‌شدن الزامي است كه چه بخواهيم و چه نخواهيم به سرعت به سويش پيش مي‌رويم و امروز هم گام‌هاي طي شده در اين مسير گام‌هاي كمي نبوده است، اما بشر اين راه را با پيكري مجروح طي مي‌كند.

وي افزود: جراحتي كه بر پيكر بشريت است، جراحتي از نوع جهالت است. آشوبي كه امروز سراسر جهان را در برگرفته است هيچگاه در صدسال پيش قابل پيش‌بيني نبود بلكه برعكس، يكصدسال پيش همه بر اين انديشه بودند كه با علم و دانش مي‌توان مرزهاي تاريك را درنورديد و به روشنايي رسيد.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي اظهار كرد: البته كه علم و دانش در صدسال گذشته به شكل فوق‌العاده‌اي گسترش پيدا كرده است، اما از جهالت بشري كاسته نشده است. منظور من جهالت در برابر علم نيست، بلكه جهالت در برابر عقلانيت است.

وي ضمن بيان مطلب فوق، گفت: اين نوع جهالت در كنار پيشرفت‌هاي علمي كه نصيب جهان شده است، متأسفانه نه تنها رخت برنبسته است بلكه تغيير شكل داده است؛ يعني از جهالت ابتدائي و بدوي به جهالت مدرن تبديل شده است.

شناخت حقايق و تشخيص حق از باطل مهمترين ويژگي عقل است

ابراهيمي‌تركمان با اشاره به رواياتي در متون اسلامي در خصوص جهالت گفت: در متون اسلامي رواياتي است با اين مضمون كه چه بسيار دانشمندان كه كشته جهل خود شده‌اند و علم آنان هيچ سودي نبخشيده است.

وي افزود: جهالتي كه امروز در جهان مشاهده مي‌شود با كمك افكار جاهلانه بر پايه‌هاي دين استوار شده است. مقدس‌سازي رفتارهاي خشونت‌آميز به وسيله برداشت‌ها و تفسيرهاي غلط از نصوص ديني، سبب شده است كه جهالت مدرن پديد آيد.

ابراهيمي‌تركمان با اذعان اينكه فطرت بشر با خشونت سازگاري ندارد، گفت: بشر در هر زماني كه خشونتي را مرتكب شود، عذاب روحي و عذاب وجدان او را احاطه مي‌كند، جاهلان مدرن براي رهايي از چنين عذابي، مي‌كوشند رفتار خود را بر آمده از يك باور ديني تلقي كنند تا از چنين عذاب‌هايي رهايي يابند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي بيان كرد: امام محمد غزالي (450- 505 ه.ق) معتقد است: همه چیز، وجود ناقصش از عدم محض، بهتر است، جز علم و دانش؛ یعنی انسان کم‌سواد از انسان بی‌سواد بدتر است. شايد دليل اين ادعا آن باشد كه انساني كه بهره كمي از علم برده است در معرض جهل مركب قرار دارد. رشد علمي بشر در سال‌هاي اخير به صورت فزاينده و با سرعت پيش رفته است اما در كنار اين پيشرفت‌ها، اخلاق و صلح در جهان به قهقرا كشانده شده است. به نظر می‌رسد مبارزه با جهالت مدرن و بازگشت به خرد و معنویت دو راه اساسی برای نیل به چنین هدفی به شمار آیند.

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي همچنين، گفت: مهمترين ويژگي عقل، شناخت حقايق و تشخيص حق از باطل است كه فقدان آن در روايات اسلامي به فقر تعبير شده است.

وي با تأكيد بر اينكه يكي از مظاهر جهالت مدرن، خود مطلق‌انگاري و گاه خود‌ خداپنداري است، افزود: انسان خود‌مطلق‌انگار خود را جای خدا می‌نشاند و قضاوت‌های قطعی خود را مقدس شمرده و انجام آنها را فریضه می‌پندارد.

ابراهيمي‌تركمان همچنين، مطرح كرد: انگاره‌هاي خود‌مطلق‌انگاري، جايي براي نياز و احترام به انديشه ديگران باقي نمي‌گذارد و در چنين وضعيتي صلح از دايره انگاره‌هاي فرد خودمطلق‌پندار بيرون مي‌رود. زيرا پيش‌فرض صلح، پذيرش احترام به انديشه ديگران و خروج از مطلق‌انگاري است، به همین دلیل با آنکه رشد علمی وجود داشته است اما به دلیل خودمطلق‌انگاری‌ها، رشد عقلی تحقق نیافته است و همین سبب پیدایش جهالت مدرن است که آثار آن دوری از معنویت و اخلاق است و همچنین، در جهالت مدرن اصالت لذت بر سایر شئون انسانی چیره می‌شود.

وي ادامه داد: متأسفانه جاهلیت مدرن به سلاح علم و دانش مجهز گشته و سرعت آثار تخریبی‌اش بیش از دوران جاهلیت بدوی است. در دوران جهالت بدوی، آثار تخریبی جهالت از خود فرد و اطرافیان و نیز تا حدودی از منطقه‌اش فراتر نمی‌رفت. اما جهالت مدرن امروز فراگیر شده و جهان را در کام خود فرو برده است.

زدودن جهالت از پندار و کردار جوامع

ابراهيمي‌تركمان، گفت: عقل آلوده نشده به جهالت و شهوات يعني عقل پاك هيچگاه صلح را به مثابه شر تلقي نمي‌كند و آن را خير مي‌انگارد، بنابر این جهالت مدرن در عصر کنونی مهمترین عامل دوری انسان از صلح و مدارا است.

وي افزود: از همین رو وظیفه عالمان و کسانی که سخنانشان در دیگران نافذ است، این است که به زدودن جهالت از پندار و کردار جوامع بیاندیشند و راه‌های عملی برای برون‌رفت از چنین وضعیتی را تبیین کنند. به يقين تأمين دموكراسي در دوران جهاني‌شدن در گرو زدودن جهالت مدرن است.

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي گفت: توجه به مظاهر چشم‌نواز دنیوی، انسان را از اندیشیدن به خویشتن خود بازداشته است؛ درست مانند کسی که درد دارد، اما با منحرف کردن توجه خود از درد خویش به یک موضوع دیگر، تا مدتی درد را فراموش می‌کند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي اظهار كرد: توجه وافر بشر کنونی به لذایذ دنیوی، غفلت او از خویشتن و توجه به احکام خرد را به دنبال آورده است. خرد حکم به زیبایی و زشتی افعال می‌کند ولی با نادیده گرفتن آن از سوی بشر، رسانا بودن خود را از دست می‌دهد و پس از مدتی صدای خرد به گوش نمی‌رسد.

ابراهيمي‌تركمان بيان كرد: اکنون در عصر ما همه به نیکی صلح، حکم می‌کنند و خرد نیز آن را زیبا می‌پندارد اما توجه به مظاهر چشم‌نواز دنیوی صدای خرد را نارسا کرده و در یک غفلت عمومی، این صدا به گوش نمی‌رسد.

وي در ادامه، خاطرنشان كرد: انسان به دنبال آرامش است و می‌داند که با روی آوری به معنویت به این آرامش دست می‌یابد، اما به جای آنکه به آرامش‌های معنوی بیاندیشد، فریفته آرامش‌های ناپایدار دنیوی شده است و اندیشه ناصحیح دوام بقا در دنیا نیز، بر سرعت چنین فروغلطیدنی در غفلت، مؤثر بوده است.

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با اذعان اينكه خروج از غفلت با مدد بازگشت به خردورزی و اندیشیدن به نیک و بد آثار غفلت ممکن است، گفت: انسان برای درست زیستن به خرد نیازمند است، اما برای آرام زیستن نیاز به توجه به معنویت دارد. بازگشت توأم به خرد و معنویت می‌تواند غبار غفلت را از جان آدمی ببرد و اندیشه محبت به دیگران را در وجود او به اندیشه برتر مبدل کند و صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز را به دنبال بیاورد.

وي همچنين، افزود: انسان به دست خود، خود را در رنج بی‌شمار فرو می‌غلطاند و با خود دشمنی می‌کند و کسی که با خود دشمن باشد نمی‌تواند با دیگران در صلح باشد؛ پس باید ابتدا انسان را با خودش آشتی داد و سپس انتظار صلح از او داشت و آشتی انسان با خود تنها با بازگشت به خرد و معنویت میسر است.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در سخنان پاياني خود، يادآور شد: دولت‌ها بايد پيش از فراگير شدن و جهاني شدن به خرد و معنويت توجه جدي كنند، وگرنه مشكلات كنوني به ويژه مشكلات منطقه‌اي در پس جهاني شدن، فراگير خواهند شد.

گفت‌وگو شرط رسیدن به صلح

این اجلاس سخنرانان دیگری هم داشت؛ از جمله گودلاک جاناتان، ریيس جمهور سابق نيجريه که در خصوص نقش سازمان ملل در يافتن راه‌هايي براي آشتي و ايجاد صلح، سخنراني كرد و طی آن گفت: تنها راه عملي براي رفع مناقشات گفت‌وگوست.

وی همچنين گفت‌گو را يك كليد مؤثر در صلح جهاني دانست و ضمن شرح گفت‌وگوهاي انجام شده براي صلح در نيجريه، تأكيد كرد که سازمان ملل نياز به بازسازي دارد و تغييرات جهان ايجاب مي‌كند كه سازمان ملل به شكل جديد عمل كند تا مؤثر باشد.

ديون كوندا دوپلين، نخست‌وزير سابق فرانسه نيز در خصوص خشونت‎هاي رايج در جهان صحبت كرد و به ویژه به كشتار در ميانمار پرداخت و بر اهميت همكاري‌هاي بين‌المللي براي رفع مناقشات اشاره كرد.

وی همچنين همكاري روسيه و اتحاديه اروپا را براي تحقق صلح خواستار شد و نقش چين را براي يافتن راه حل مشكلات ايجاد شده در ميانمار با اهميت دانست.

ديون كوندا دوپلين همچنین به مسأله مهاجرت در جهان و خوشونت‌ها در آفريقا پرداخت و ريشه آن را مشكلات اقتصادي دانست و راه مبارزه با آن را حل مسائل اقتصادي دانست.

در اين اجلاس، فاطمه طباطبايي، ریيس انجمن علمي عرفان اسلامي، مهدي مظاهري، ریيس مؤسسه فرهنگي اكو و زهرا رشيدبيگي، ریيس اداره مسيحيت ارتدكس و پروتستان مركز گفتگوي اديان و تمدن‌هاي سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامي و همچنین، واكلاو كلاوز، ریيس جمهور چك در سال‌هاي ٢٠٠٣ تا ٢٠١٣ ، گودلاك جاناتان، ریيس جمهور نيجريه در سال‌هاي ٢٠١٠ تا ٢٠١٥، ریيس جمهور مالي، ديون كوندا دوپلين، نخست وزير كشور فرانسه در سال هاي٢٠٠٥ تا ٢٠٠٧، دومينيكو دويلپين و اشخاص برجسته علمي و فرهنگي شركت داشتند.

بنابر اعلام اين خبر، پانزدهمين مجمع بين‌المللي «گفت‌وگوي تمدن‌هاي رودس» طي روزهاي 14 و 15 مهرماه با موضوع «چندگانگی و گفت‌وگو در مسايل منطقه‌ای و جهانی: ترسیم آینده‌های ممکن» در جزيره رودس يونان، برگزار مي‌شود.

گفتني است، طرح «گفت‌وگوي تمدن‌ها» نوامبر سال 2001 به پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران به تصويب سازمان ملل رسيد و با استفاده از ايده مذكور، مقامات روسيه با همكاري برخي كشورها، اجلاس گفت‌وگوي تمدن‌ها را در 19 مي 2002 در كليساي مركزي كرملين در مسكو و جولاي همان سال، كنفرانس ديگري با همين موضوع در سن‌پترزبورگ و در شهر كرونستدت روسيه برگزار كردند كه به موجب آن «اجلاس جهاني گفت‌وگوي تمدن‌ها» با هدف تقويت صلح و امنيت جهاني پايه‌گذاري شد.

پس از آن اولين اجلاس گفت‌وگوي تمدن‌ها، سپتامبر سال 2003 در جزيره رودس‌ ‌يونان برگزار شد كه در ادامه هر سال با حضور 300 تا 600 نفر شركت‌كننده از بيش از 70 كشور برگزار مي‌شود.

 

 

 

 

 

 

 


٠٨:٥٨ - يکشنبه ١٦ مهر ١٣٩٦    /    شماره : ٦٨٧٣٠٢    /    تعداد نمایش : ٢٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
تازه ها
فصلنامه گفتگو شماره دو زمستان 1393

فصلنامه گفتگو، بهار 1393

مجله خبري گفتگوي اديان و تمدن ها

مجموعه مقالات

ديالوگ 5

ديالوگ 6
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدیدکنندگان
بازدید این صفحه: 421268
بازدید امروز : 117
بازدید این صفحه : 1028673
بازدیدکنندگان آنلاين : 1
زمان بازدید : 2.0312

صفحه اصلی|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت